X

تست آنلاین تفاهم – تست مهارت گفتاری- شنیداری در زندگی مشترک

میزان نیاز شخصی خود به حرف زدن را چگونه ارزیابی کنیم؟ نیاز شما به حرف زدن کم یا زیاد می باشد؟ هر یک از پرسش های آزمون را بخوانید و یکی از گزینه های پیشنهادی را انتخاب کنید، به یاد داشته باشید که پاسخ درست و یا نادرست برای پرسش های آزمون وجود ندارد.

تست تفاهم درگفت و شنود

این تست را خود و همسرتان به صورت جداگانه انجام داده و پاسخ هایتان را با یکدیگر مقایسه کنید.

به یاد داشته باشید که امتیاز های کسب شده در پایان آزمون گویای بدی یا خوبی شما و یا همسرتان نمی باشد.

  1. به همراه گروهی از دوستان به کوهنوری می روید، پس از چند ساعت به قله می رسید چه کار خواهید کرد.

الف.در سکوت می نشینید و از منظره زیبا لذت می برید و به این موضوع فکر می کنید که ارزش این همه زحمت و تلاش را داشته است. ( صفر امتیاز)

ب. کمی این طرف و آن طرف راه می روید، اطراف را به خوبی بررسی می کنید و درباره منظره زیبا و فوق العاده با دیگران صحبت می کنید (3 امتیاز)

ج. به این دلیل که کسی اطراف شما نیست با استفاده از تلفن همراه شماره شخصی را می گیرید تا با او در مورد منظره زیبا صحبت کنید و اگر کسی پاسخ نداد. برای او پیامک زده و احساسات خوب و خوشآیند خود را ارسال می کنید. (5 امتیاز)

    2.به انجام کارهای دستی با کاغذ علاقه مند هستید و مشغول درست کردن یک الگو یا مدل زیبا می باشید که همسرتان وارد می شود و می خواهد درمورد موضوعی با شما صحبت کند. چه واکنشی نشان می دهید:

الف. اصلا ناراحت نمی شوید و همزمان با گوش دادن به صحبت های همسرتان به کار خود نیز می پردازید. (5 امتیاز)

ب. احساس می کنید که کسی مزاحم شما شده و در کارتان وقفه ایجاد کرده است، تمرکزتان را از دست می دهید و به همسرتان می گویید که بعدا هنگامی که کارتان تمام شد با شما صحبت کند، زیرا دوست ندارید در آن لحظه کسی مزاحم شما شود. ( صفر امتیاز)

ج. به طور موقت کار خود را کنار می گذارید، به صحبت های همسرتان گوش داده و به نوبه خود با او صحبت می کنید(3 امتیاز)

    3.به نظر شما ماهیگیری…

الف. فوق العاده است. ماهیگیری فعالیتی مفرح می باشد و هنگام انجام آن مجبور نیستید صحبت کنید بدون آنکه کسی مزاحم شما شود در سکوت و آرامش به کار خود می پردازید( صفر امتیاز)

ب. به نظر بسیار کسل کننده و خسته کننده است. درک اینکه بی کار و بی حرکت بنشینید و در سکوت ماهیگیری کنید برای شما سخت، دشوار و بدون لذت است. (5 امتیاز)

ج. گه گاهی نیاز به آرامش و استراحت دارید اما نه زیاد برای شما خوشآیند تر است که به همراه دوستانتان به سینما بروید تا ماهیگیری (3 امتیاز)

    4.هنگام حل مسئله دشوار ریاضی یا یک فرمول پیچیده چه رفتاری از خود نشان می دهید.

الف. زیر لب غرغر کرده و یا تمام مدت با خودتان صحبت می کنید زیرا این کار به شما کمک می کند تا تمرکز بیش تری پیدا کرده و راحت تر بتوانید مسئله را حل کنید. (5 امتیاز)

ب. در سکوت به مسئله فکر می کنید و روی یافتن راه حلی مناسب تمرکز می کنید، به زودی در افکار خود غرق می شوید و به طور کلی از آنچه در اطراف شما می گذرد غافل می گردید. ( صفر امتیاز)

ج. سعی می کنید به تنهایی پاسخ مسئله را بیابید. اگر موفق نشوید از دیگران کمک می گیرید. (3 امتیاز)

   5.آیا سکوت های طولانی در جمع برای شما ناخوشآیند است؟

الف. خیر، هرگز (صفر امتیاز)

ب. به موقعیت بستگی دارد، گاهی سکوت طولانی خوشآیند است و گاهی بسیار ناراحت کننده و افسرده کننده می باشد. ( 3 امتیاز)

ج. بله، زیرا در این مواقع انسان احساس می کند که جو سنگین بوده و اتفاق بدی رخ داده است (5 امتیاز)

   6. رئیس شما وظیفه جدیدی را به شما محول می کند، از او می خواهید تا یک ساعت برای فکر کردن به آن به شما وقت دهد، سپس ….

الف. فوری با همسر خود تماس می گیرید تا در مورد نکات مثبت و منفی آن با او صحبت کنید، اگر پس از صحبت با همسرتان هنوز مردد باشید، با چند تن از دوستان و همکاران خود نیز صحبت خواهید کرد. (5 امتیاز)

ب. به دقت به فرصت های پیشنهادی فکر می کنید و جوانب کار را می سنجید، نظر دیگران را نیز در این مورد آن جویا می شوید. ( 3 امتیاز)

ج. تلفن خود را قطع کرده، در اتاق را می بندید و همکاران خود را به اتاق راه نمی دهید، سپس در مورد پیشنهاد صورت گرفته تامل می کنید و تمام احتمالات را با احتیاط و دقت بررسی می کنید. ( صفر امتیاز)

  7.هنگام تماشای یک فیلم مهیج تلویزیونی…

الف. غرق تماشای فیلم از هیجان به صندلی میخ کوب می شوید، اما اگر مجبور باشید به تلفن کوتاهی پاسخ دهید یا چند جمله با دیگران صحبت کنید ناراحت نمی شوید. (3 امتیاز)

ب. با تمرکز زیاد فیلم را تماشا کرده، هیچگونه تلفنی را پاسخ نمی دهید و با دیگران نیز صحبت نمی کنید، زیرا این کارها باعث از بین رفتن تمرکز شما می شوند و از داستان فیلم عقب می مانید. (صفر امتیاز)

ج.هنگام تماشای فیلم نگاهی نیز به روزنامه می اندازید، برخی کارهای کوچک را هم انجام می دهید، چند تلفن می زنید و با دیگران نیز صحبت می کنید، با این وجود قادر خواهید بود که داستان فیلم را به خوبی تعقیب کنید (5 امتیاز)

 8.به نظر شما هدف از صحبت کردن با دیگران چیست؟

الف. صحبت کردن برای برقراری ارتباط با دیگران و شکل دادن به روابط و دوستی ها ضروری می باشد. (5 امتیاز)

ب. هدف از گفت و گو و صحبت کردن با دیگران، تبادل اطلاعات و داده می باشد. ( صفر امتیاز)

ج. به شرایط و موقعیت بستگی دارد، و موارد الف و ب هردو درست می باشند. (3 امتیاز)

 9.اگر از موضوعی ناراحت شوید..

الف. احساس می کنید که هرچه زودتر باید در مورد آن با کسی صحبت کنید، زیرا مشکلات حل نشده تمام روز ذهن شما را به خود مشغول می کند و دیگر قادر نیستید به موضوعات دیگری فکر بکنید. (5 امتیاز)

ب. بستگی دارد که چقدر سرتان شلوغ باشد و مشکل پیشروی تا چه اندازه جدی باشد به هرحال یا سعی خواهید کرد که آن را به تنهایی حل کنید یا در مورد آن با شخص دیگری صحبت خواهید کرد. (3 امتیاز)

ج. قادر خواهید بود که به راحتی تمام موضوعات را فراموش و از ذهن خود خارج کنید، تا زمانی که وقت مناسبی برای فکر کردن درباره آن پیدا کنید. ( صفر امتیاز)

   10.همراه همسرتان در رستوران ایتالیایی مورد علاقه خود نشسته اید، بخش اعظم وقت خود را در سکوت کامل سپری می کنید، در این هنگام چه فکری خواهید کرد..

الف. اگر قبل از آن میان ما مسئله ای یا برخورد یا درگیری به وجود نیامده باشد اشکالی ندارد. گاهی از نشستن کنار یکدیگر در سکوت لذت می بریم. (3 امتیاز)

ب. مهم نیست در عوض از غذا و حضور همسرم لذت خواهم برد و غرق در افکار خود خواهم شد. (صفر امتیاز )

ج. نگران خواهم شد مبادا همسرم از دستم عصبانی باشد، یا دیگر دوستم نداشته باشد. (5 امتیاز)

پاسخ تست تفاهم زن و شوهر در ارتباط گفتاری- کلامی

نیاز خود را به صحبت کردن ارزیابی کنید، در ابتدا امتیازهای خود را جمع کرده و سپس توضیحات مربوط به امتیاز خود را مطالعه کنید.

50-40 امتیاز:

به احتمال بسیار قوی شما یک زن هستید، زیرا نیازتان به گفت و شنود زیادی می باشد، اغلب با وجود پشت سر گذاشتن روزی سخت و طولانی نیاز به برقراری ارتباط گفتاری-کلامی دارید.

این بدین معنی است که شما تقریبا همیشه نیاز به صحبت دارید. می توان اظهار داشت که مطالب زیادی وجود دارد که دوست دارید درمورد آن ها صحبت کنید.

اگر همسرتان به همین اندازه به گفت و شنود نیاز ندارد باید مراقب باشید که توقع شما از او بیش از اندازه نباشید، زیرا این موضوع او را عصبی خواهد کرد.

در مواقعی که نیاز به صحبت دارید و صحبت های گفته نشده خود را به زبان می آورید همسرتان عصبانی می شود که چرا او را تنها نمی گذارید و آرام نمی گیرید.

در این موارد همسر شما احساس می کند که بیش از اندازه صحبت می کنید، او با خود می گوید که دوست دارم تنها باشم.

در این حالت کمی باملاحظه تر بوده و فراموش نکنید که بیش تر آقایان به سکوت و آرامش نیاز دارند، او تمام روز را سخت کار کرده، بنابراین در حال حاضر احتمالا دوست دارد که آرامش دریافت کند، البته این بدین معنی نیست که به شما علاقه ندارد یا مشکلی پیش آمده است.

39-15 امتیاز:

شما یا زن هستید با نیاز گفتاری- کلامی پایین، یا مردی هستید که در مقایسه با مردان دیگر از گفت و شنود و صحبت با دیگران بیش تر لذت می برد، میزان نیاز شما به صحبت و گفت و گو، به روزی که پشت سر گذاشته اید و حوادث آن روز بستگی دارد، که البته این موضوع از روزی به روز دیگر متفاوت می باشد.

مادامی که این موضوع را با همسر خود در میان بگذارید، او می داند که چگونه با آن کنار بیاید. بنابراین این کار برای ازدواج شما مفید و مثبت خواهد بود.

به یاد داشته باشید که در هر رابطه و ازدواجی، طرفین باید در مورد روش های ارتباطی مختلف و متفاوت خود با یکدیگر صحبت کنند. مردها باید درک کنند که وقتی زن ها مشغول گفت و شنود و مکالمه با آن ها هستند،

به هیچ وجه توقع ندارند که به یک یک گفته هایشان پاسخ داده شود. گاهی باید تنها گوش داد و سر تکان داد. زنان هرگز قصد ندارند که با صحبت هایشان همسر خود را دیوانه سازند.

زنان نیز باید درک کنند که وقتی مردها زیاد صحبت نمی کنند، نیاز به آرامش دارند و این هرگز به این معنی نیست که مشکلی پیش آمده است.

کم تر از15 امتیاز:

به احتمال قوی مرد هستید، زیرا نیازتان به صحبت کردن کم می باشد. شما دوست ندارید که از همه چیز و همه کس حرف بزنید و دوست دارید که لحظاتی را در آرامش و سکوت کامل با خودتان سپری کنید.

اگر همسرتان با شما هم عقیده بود بسیار عالی می شود، اما زن ها به طور کلی از حرف زدن بیش تر لذت می برند. همان طور که می دانید زن ها به دلیل تفاوت های اساسی ساختاری در مغز خود، نیاز بیش تری به صحبت کردن و ابراز احساسات دارند.

پس از این واقعیت برای سرکوفت زدن و انتقاد کردن از آن ها استفاده نکنید، زیرا این نکته یکی از نکات مثبت برای زن ها تلقی می شود.

به یاد داشته باشید که مقصود زنان از صحبت کردن تنها صحبت نیست بلکه آن ها با این کار به حل مسائل و مشکلات خود نیز می پردازد.

اگر شما مرد هستید نیازی نیست که به تک تک گفته های همسر خود پاسخ دهید، گوش کردن کافی خواهد بود.

بنابراین کار شما بسیار راحت می باشد تنها به حرف همسر خود گوش دهید و می بینید که در انتها چقدر همسرتان را خوشحال خواهید کرد.

منبع : تست آنلاین تفاهم – تست مهارت گفتاری- شنیداری در زندگی مشترک