X

انواع اضطراب


اضطراب از جمله پر اهمیت ترین اختلالات روحی روانی به حساب می‌آید که اضطراب دارای انواع متعددی می‌باشد و نشانه ها و علت های متعددی می تواند دارا باشد که به خاطر شیوع و گسترش پیدا کردن اضطراب در شکل های متعدد بین تمام سنین از اضطراب به عنوان بیماری قرن یاد خواهد شد .

شیوه های متعددی جهت پیگیری کردن از اضطراب موجود می باشد که آگاهی پیدا کردن از آنها در روبرو شدن با این اختلال الزامی می باشد که اضطراب عبارت می باشد از یک احساس ناخوشایند و مبهم هراس و دلواپسی با منشاء ناشناخته که به شخص دست خواهد داد .

اضطراب شامل نبود اطمینان و درماندگی و برانگیختگی فیزیولوژی می باشد که وقوع پیدا کردن مجدد شرایط هایی که قبلا استرس زا بوده است با طی کردن آنها به شخص صدمه رسیده است موجب اضطراب در اشخاص خواهد شد .

اضطراب احساسی طبیعی در انسان به حساب می‌آید که هر فردی در موقعیتی از زندگی آن را به تجربه کردن پرداخته است اما اضطراب مزمن و حاد غیر معمولی مشکل ساز می باشد که ارزیابی ها و پژوهش ها نشانگر این می باشد که اضطراب در خانم ها و طبقه های کم درآمد و اشخاص میانسال و سالخورده بیشتر مشاهده می‌شود.

اضطراب و نشانه ابتلا به آن

– احساس هراس و ترس داشتن و تشویش کردن از نشانه های اضطراب می باشد.

– تفکرات وسواسی غیر قابل مدیریت نیز از علائم های اختلال اضطراب به حساب می آید.

– به یاد آوردن به صورت مکرر تجربیات ناراحت کننده.

– کابوس های شبانه یکی از نشانه‌های بیماری اضطراب به حساب می آید.

– احساس ضعیف بودن و ناتوان بودن از نشانه اضطراب را به حساب می آید.

– برخورد های تشریفاتی مثل شستن مکرر دست می تواند از نشانه های اضطراب باشد.

– دست ها و همینطور پاهای سرد و یا عرق کرده امکان دارد از علائم های اختلال اضطراب محسوب شود.

– تنگ بودن نفس یکی از نشانه‌های اضطراب می باشد.

– تپش پیدا کردن قلب

– ضعیف بودن در آرام بودن و لرزش پیدا کردن

– خشک شدن دهان

– بی حس شدن و یا سوزن سوزن شدن دست ها و همینطور پاها.

– داشتن تهوع

– تنش عضلانی

سرگیجه

– احساس خستگی کردن یا ضعف

دلیل اضطراب به سه عامل بستگی دارد که شامل موارد زیر می شود:

عوامل زیست شناختی و همینطور جسمانی اضطراب

در اشخاص مختلف مقدار برخی از هورمون های موجود در خون غیر معمولی به نظر می‌آید پس بنابراین هر آنچه که موجب اختلال در سیستم هورمونی خواهد شد .

برای بدن خطر به حساب می‌آید و باردار شدن و کم کاری یا پرکاری تیروئید و کاهش پیدا کردن قند و وجود داشتن غدد فوق کلیوی که هورمون اپی نفرین تولید می‌کند و بی نظم شدن ضربان های قلب از این عوامل می باشند که می تواند موجب اضطراب شوند.

عوامل محیطی و اجتماعی

عاومل اجتماعی و ارتباطی بسیاری موجب ایجاد شدن اضطراب در اشخاص خواهد شد مثل مشکل داشتن در خانواده و احساس جدایی و طرد شدگی و غیره از عوامل محیطی اضطراب به حساب می‌آید که می‌توان تحولات ناگهانی و غیرمنتظره را مانند زلزله و بیماری و مرگ یکی از نزدیکان و غیره به آن اشاره کرد.

عوامل ژنتیکی و ارثی

یکی از پر اهمیت ترین عوامل اضطراب ژنتیک می باشد و احتمال اضطراب در فرزندان اشخاص مختلف بسیار رو به افزایش می باشد که البته در واقع شدن برخورد پدر و مادر و یاد گرفتن و تکرار کارهای آنها نقش پر اهمیتی در اضطراب فرزندان ایجاد کرده است .

اما پژوهش‌ها و ارزیابی های صورت گرفته بر روی حیوانات و دوقلوهایی که با یکدیگر می باشند یا جدا از هم به زندگی کردن می‌پردازد و از والدین مضطرب متولد شده اند نشانگر این می باشد که عوامل ژنتیکی در آشکار شدن اضطراب بسیار تاثیرگذار می‌باشد.

با این حال باور آن دشوار می‌باشد که ژن بخصوصی در مورد اضطراب نقش داشته باشد بلکه ترکیب شدن برخی از ژن ها چنین پیامدی را به دنبال دارد که بر اساس آخرین پژوهش هایی که صورت گرفته است نشانگر این می باشد که عوامل ژنتیکی در برخی انواع اضطراب مثل اختلال هراس و ترس از مکانهای باز نقش فراوانی را به ایفا کردن می‌پردازد.

عوامل جانبی دارای تاثیر در مبتلا شدن به اضطراب

– بر اساس گفته های برخی از متخصصان تغذیه غلط نیز در مبتلا شدن به اضطراب دارای نقش می باشد که کمبود برخی از اسید آمینه و منیزیم و همینطور اسید فولیک و ویتامین b۱۲ موجب تسریع در مبتلا شدن به اضطراب خواهند شد.

– استفاده کردن از مواد مخدر و داروهای روانگردان امکان دارد خطر مبتلا شدن به عارضه اضطراب را در پی داشته باشد.

– بعضی از ضایعه های مغزی که موجب به وجود آمدن نشانه های شبیه به نشانه اختلال وسواس می شوند امکان دارد موجب آشکار شدن اضطراب شوند.

انواع اضطراب

اضطراب مزمن

اختلال اضطراب مزمن به طور یک ناراحتی کم و بیش دائم در سطح روانی و همینطور جسمانی و یا ارتباطی بروز می‌دهد که در کودکانی که دارای اختلال اضطراب مزمن می باشند حالت مفرط و بازخوردهای دفاعی مشاهده خواهد شد .

این کودکان به راحتی از جا می جهند و تظاهرات بدنی مختلفی مثل اختلال خواب و مخصوصا بی خوابی و بی اشتها شدن و همینطور اختلال‌های هضمی و تنفسی یا قلبی را از خود به نشان دادن می‌پردازند و به تدریج از احساس اضطراب شکایت خواهند کرد.

اضطراب حاد و شدید

اضطراب ها چندین بار در روز و گاه و بیگاه آشکار خواهد شد و مدت آن ها محدود و شروع و پایان آن ناگهانی می باشد که در بیشتر اوقات این واکنشها در مقابل رویدادی ناگهانی یا شرایطی بخصوص مانند مرگ یکی از اطرافیان و تجربه جنسی و مشکل‌های تحصیل خواهند شد.

اضطراب واقعی

اضطرابی که ناشی از خطر واقعی بیرون باشد اضطراب واقعی نامیده می شود که روانشناسان اعتقاد دارند که عینی و واقعی همان عکس العمل واقع بینانه در برابر خطرات ناشی از محیط می باشد .

اضطراب واقعی امکان دارد به عنوان ترس به توصیف شدن برسد و عکس‌العمل تطبیقی می باشد که در بیشتر مواقع وضعیت‌ها و هوشیاری و مهارت شخص را در برابر خطر بیشتر خواهد کرد.



اضطراب کلی یا اضطراب وجودی

اضطراب کلی یا وجودی یکی از انواع بسیار جالب اضطراب به حساب می آید که شایسته مطالعه و درک کردن بیشتر می‌باشد که اضطراب کلی را اضطراب وجودی هم می‌گویند که اضطراب وجودی را می توان در سوالهایی مانند اینکه “به کجا می روم” که هستم” و “می‌خواهم با زندگی ام چه کار کنم” می توان یافت.

اضطراب روان رنجوری

اضطراب روان رنجوری اضطرابی می باشد که روانشناسان آن را زاده تعارض های روانی و هیجانی نامیده‌اند.

اضطراب عملکرد

اضطراب عملکرد به انجام دادن وظیفه مربوط می‌شود و مخصوصاً در ارتباط با افرادی که نگران عملکرد جنسی خوب خود می باشند به کار گرفته خواهد شد که چنین اضطرابی با احساس لذت دارای تناقض می باشد و به همین خاطر باعث ناتوان شدن فرد در عمل جنسی خواهد شد.

اضطراب نخستین

اضطراب نخستین در نظریه روانکاوی به اضطراب مربوط به از دست دادن شغل مورد علاقه و جدا شدن گفته می شود که در بعضی از نظریه ها این اضطراب پس از متولد شدن آغاز می شود و منشاء همه اضطراب ها به حساب می آید.

اضطراب علامتی یا هشدار دهنده

اضطراب علامتی یا اضطراب هشدار دهنده اضطرابی به حساب می‌آید که روانشناسان آن را مربوط به پسیکونوروزها می‌دانند که کودک در ضمن رشد کردن آموزش می‌بیند که وقوع شرایط های دراماتیک را پیش بینی می کند و نسبت به این احتمال پیشاپیش و پیش از اینکه شرایط به اضطراب واکنش نشان خواهند داد.

اضطراب بنیادی

اضطراب بنیادی اضطرابی می باشد که روان شناسان آن را برای احساس تنهایی و درماندگی در برابر دنیا بالقوه خصومت آمیز به کار برده‌اند.

اضطراب عضوی

اضطراب عضوی اضطرابی می باشد که ناشی از یک اختلال عضوی معلوم که با درد جسمی این اضطراب در حالت رویا با مکانیسم‌های انکار و تحول شکل و جابه جایی به حداقل خواهد رسید.

اضطراب وحشت زدگی

شخص مبتلا به این اضطراب حمله های ناگهانی وحشتزدگی را به هیچ مسئله ای ارتباط نخواهد داد و آن را تجربه خواهد کرد که در این نوع اضطراب بیمار امکان دارد بیان کند که ” یک دفعه بدون دلیل احساس می کنم دارم می میرم.”

اضطراب خودکار

برخی از روانشناسان در ابتدا اعتقاد داشتند که با تحول و تغییر شکل دادن انرژی روانی که به گونه‌ای دیگر قابل تخلیه می باشد ، ایجاد می‌شود.

اما بعدها این عقیده را به کنار گذاشتن پرداختند و اعتقاد پیدا کردند که هر زمان که روان زیر بار محرک هایی که قابل تسلط و همین طور قابل تخلیه می باشند در می ماند که اضطراب به صورت خودکار آشکار خواهد شد .

این اضطراب به خود کار امکان دارد در برابر محرک های درونی و بیرونی آشکار بشود.

اضطراب غریزی

اضطراب غریزی اصطلاحی می‌باشد که برخی از روانشناسان برخی اوقات آن را در عوض اضطراب نوروتیک به کار می‌برند که اضطراب نوروتیک اضطرابی می باشد که به منبع نامشخص مربوط خواهد شد.

اضطراب هراس

در این نوع اضطراب بیمار این را می‌داند که از چه چیزی می ترسد به دلیل این که از یک مسئله اختصاصی مثل سگ و امتحان و رانندگی در هراس می باشد ولی این ترس ظاهراً بدون معنی می باشد و یا شدت آن تناسب با مسئله ندارد.

منبع : همسرانه