اختلافات دوره نامزدی

چگونه باید با اختلافات دوره نامزدی برخورد کنیم؟ دلیل اختلافات چیست؟ در بازه زمانی آشنایی تا عقد دختر و پسر بیشتر رفت‌ و آمد کند تا یکدیگر را بیشتر بشناسند در این مدت ممکن است شاهد تفاوت‌های زیادی بین خود و طرف مقابل باشد که با نادیده‌ گرفتن آن‌ ها بیشتر به همه انباشته خواهند شد.

سهم عمده این اختلافات مربوط به شخصیت و رفتار خود زوج می‌باشد سهمی که خانواده زوجین در ایجاد اختلاف میان زوجین دارند را نیز نمی‌توان نادیده گرفت.

به هر جهت اختلاف و مشاجره بین زوجین در این برهه کاملاً طبیعی است و جای نگرانی نیست به شرطی که با گفته می‌کردند سعی کنید این اختلافات را حل کنید و در صورت حل شدن آن موضوع را نزدیک مشاور خانواده ببرید.

هر فرد در یک خانواده و در یک فرهنگ رشد نمو یافته پس کاملاً طبیعی است که نسبت‌ به فرد دیگر عقاید  شخصیت خاص خود را داشته باشند مهم‌ ترین کاری که لازم است انجام دهید این است که تفاوت‌های یکدیگر را بپذیرید و به یکدیگر احترام بگذارید.

دلیل اختلافات دوره نامزدی

زوجین به دلایل مختلف ممکن است با یکدیگر اختلاف داشته باشند که به چند مورد از آن‌ ها خواهیم پرداخت.

علت اول خانواده زوج می‌باشد. خانواده زوجین مثل یک میکروسکوپ هم رفتارهای عروسی و داماد را زیر ذره‌ بین خود می‌گذارد و هر حرف او را در مورد خود تلقی می‌کنند.

این سوءتفاهم را نزد فرزند خود می‌برند و به او شکایت می کنند فرزند خانواده که از این پیشامد شوکه می شود با عصبانیت نزد همسر خود می‌رود و او را محکوم به بی ادبی توسط خانواده می‌ کند بدون توجه به این که موضوع فقط یک سوءتفاهم ساده بوده است.

چندین‌ بار چنین اتفاقاتی می‌افتد تا اینکه زوجین نسبت‌ به یکدیگر سرد می‌شوند و عاطفه‌ای بین آن‌ها باقی نخواهد ماند. برای جلوگیری از سردی روابط در چنین موقعیت‌هایی لازم است که بی توجه نباشید و گفتگو کنید.

مسائل اقتصادی

دختر و پسر معمولاً در ابتدای زندگی با شرایط مالی فرد مقابل آشنایی کامل ندارند و ممکن است گاهاً دچار توقعات بی‌جا شوند.

وقتی آنان وارد زندگی مشترک می‌شوند و در جریان مشکلات مالی فرد قرار می‌گیرند احتمالاً عصبانی خواهند شد و متوجه رؤیا بافی‌های خود خواهند شد. چنین مشکلاتی علاوه بر مسائل مالی مشکلات دیگری به‌همراه خواهد آورد.

برقراری رابطه جنسی در بازه زمانی نامزدی و عقد

برخی از زوجین درباره داشتن رابطه جنسی در دوران عقد و نامزدی توافق می‌کند و بعضی دیگر نسبت‌ به آن اختلاف‌ نظر دارند.

اکثر مردان دوست دارند به محض نامزدی رابطه جنسی با شریک عاطفی خود شروع کنند که اکثر بانوان با این‌موضوع مخالف هستند چرا که دوست دارند رابطه جنسی را پس‌ از ازدواج و به‌ طور رسمی تجربه کنند. این اختلاف‌نظر، به‌تنهایی موجب بروز سردی بین زوجین جوان خواهد شد.

مشاوره تحصیلی کسی که از درس خوندن پیشمون شده و می خواهد درست انتخاب رشته کنه

نحوه برقراری روابط اجتماعی

فردی که شخصیتی درون‌گرا دارد معمولاً نمی‌تواند با یک فرد برون‌گرا سازگاری داشته باشد.

در زندگی مشترک میزان رفت‌ و آمد با خانواده‌ها، معاشرت کردن با دوستان، نحوه‌ی سفر کردن و غیره به برون‌ گرا یا درون‌ گرا بودن زوجین بستگی خواهد داشت و اگر هرکدام از آنان با نحوه رفت‌ و آمد شریک زندگی خود مشکل داشته باشد رابطه عاطفی آنان را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد.

نحوه رفع نیازهای فرد مقابل

هر دختر و پسری دنیای خاص خود را دارد که هر کدام دغدغه و نیاز خود را خواهد داشت. مرد که تا آن روز محبتی از سمت یک زن ندیده سعی می‌کند به شیوه‌ای که به دوستان خود محبت می‌کند به همسرش نیز محبت کنند و دختر نیز به همین منوال. پس‌از مدتی هر دو مدعی می‌شوند که یکدیگر را درک نمی‌کنند.

اختلافات دوران نامزدی

نحوه حل اختلافات دوره نامزدی

چند راهکار پیشنهاد می کنیم که بتوانید اختلافات دوران نامزدی را حل کنید :

اولین قدمی که لازم است در این باره انجام دهید این است که میزان شناخت خود را به نسبت فرد مقابل افزایش دهید.

نسبت‌به دغدغه‌های او شنوا باشید، تلاش کنید تا خود را در موقعیت او بگذارید و موقعیت‌ها را از دید او تماشا کنید، او را به‌آسانی قضاوت نکنید و سعی کنید همدم خوبی برای او باشید، از اقوام و آشنایان مشورت تخصصی نگیرید و فقط به یک زوج درمانگر مراجعه کنید.

اگر نظر متفاوتی شنیدید آن را بپذیرید و سریعاً در مقابل آن گارد نگیرید، به صحبت‌های او گوش دهید تا متوجه شوید در پشت لایه‌های ظاهری او چه درد و رنجی وجود دارد.

با حفظ تعادل درباره بعضی از مسائل با خانواده خود مشورت کنید. تعادل داشتن را فراموش نکنید چرا که ممکن است خانواده شما تصور کنند این مجوز را دارند که درباره هر چیزی اظهار نظر کنند.

چنین مشکلاتی را در دوره نامزدی و عقد جدی بگیرید!

اگر با چنین مشکلاتی در دوره عقد و نامزدی دست‌ و پنجه نرم می‌کنید قبل‌ از این‌ که زندگی مشترک خود را آغاز کنید با یک مشاور خانواده مشورت کنید:

دعواهای بیش‌ از اندازه

همان‌طور که پیش‌ تر گفتیم بروز اختلاف‌ نظر بین زوجین کاملاً طبیعی است اما اگر هر بار که با هم روبرو شدید بر سر موضوع جزئی شروع به دعوا و مشاجره کردید، باید به نوع رابطه خود شک کنید.

خیانت

بروز خیانت در دوران نامزدی و عقد می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد، امکان دارد ازدواج انجام‌گرفته از طرف خانواده فرد خیانت‌کننده و تحمیلی باشد و یا این‌که بعد ها، فرد از انتخاب خود کاملاً پشیمان شود.

برطرف نکردن نیاز یکدیگر نیز، می‌تواند از دلایل دیگر بروز خیانت بشود. همه موارد ذکر شده به‌راحتی قابل بخشش نیست و باید کاملاً ریشه‌یابی شود.

خشونت‌های فیزیکی و کتک‌ کاری

نامزدی و عقد دورانی است که زوجین میانسال نیز از وصف خاطرات خوب و شیرین او یاد می‌کنند. اگر این دوره به مشاجره و کتک‌ کاری بگذرد، شک نکنید یک‌ جای قضیه بو دار است.

اگر شریک عاطفی شما با کوچک‌ ترین مشاجره شروع به ضرب‌ و شتم کرد یعنی نمی‌تواند خشم خود را کنترل کند و قطعا سال‌های بعد نیز به‌ همین منوال و چه‌ بسا بدتر از این با شما و فرزندتان رفتار خواهد کرد. تصور نکنید بعد از ازدواج و شروع زندگی مشترک چیزی تغییر خواهد کرد و شرایط بهتر خواهد شد .

فهمیدن تعارضات شخصیتی فرد مقابل

تعارضات شخصیتی به عبارت ساده رفتارهای نادرست و تفکرات نادرست افراد است. از سری اختلال‌های مخرب می‌توان به اختلاف اختلال شخصیت نمایشی، اختلال شخصیت مرزی و اختلال شخصیت خودشیفته اشاره کرد.

پایان رابطه در دوره عقد و نامزدی

اگر به‌طور کامل مطمئن هستید که از انتخاب شریک زندگی خود پشیمان هستید و قصد پایان این رابطه را دارید باید بگوییم شما در حال اخذ تصمیم درستی هستید، البته باید دراین‌باره نظر یک مشاور خانواده خبره را نیز بپرسید.

ممکن است از حرف عوام بترسید و یا از خانواده فرد مقابل حس خجالت داشته باشید. اگر واقعاً ایمان دارید که در مسیر درستی ایستاده‌اید نباید به چنین چیزهایی توجه کنید.

چند مورد از اختلافات اصلی در دوره نامزدی و عقد شک کردن در انتخاب روابط زناشویی و اختلاف میان خانواده‌ها هستند.

معمولاً چنین اختلافاتی به این دلیل به وجود می‌آید که زوجین پیش‌ از عقد کردن به میزان کافی یکدیگر را نشناختند و یا این‌ که خانواده طرفین شروع به دخالت در زندگی آنان می کنند.

روان‌ شناسان حوزه خانواده در این‌ باره توصیه می‌کنند که در زندگی مشترک همسر خود را در اولویت بگذارید و به صحبت‌های یکدیگر گوش فرا دهید اگر در توانایی ارتباط با همسرتان ناتوان باشی رابطه‌ شان به‌ زودی خاتمه می‌یابد به یاد داشته باشید در هر رابطه‌ آگاهی حرف اول را می‌زند.

بنابراین مراجعه به یک زوج درمانگر از نظر هر کسی اساسی‌تر خواهد بود.

کلام آخر

در رابطه با اختلافاتی که برای زوجین پیش می آید باید بگوییم که سعی کنید از یک زوج درمانگر کمک بخواهید. چنین مشکلاتی کاملا عادی می باشند اما نحوه ی برخورد شما با این اختلافات حائز اهمیت زیادی می باشد.

دوران نامزدی شیرین‌ترین دوران زندگی هر زوجی به شمار می‌رود البته به شرطی که بتوانند تعارضات آن را حل کنند. زوجین جوان باید در نظر داشته باشند که وجود هر مشاجره‌ ای به‌ منزله این نیست که شما نیمه گمشده فرد مقابل نیستید و یا مراجعه به یک مشاور خانواده می‌توانید مشکل را به‌ آسانی حل کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *