پرخاشگری و قلدری در کودکان | راه های درمان پرخاشگری کودک

رفتارهای پرخاشگرانه کودکان در قالب رفتارهایی مانند هل دادن، گاز گرفتن، کتک و لگد زدن دیده می شود. با افزایش سن پرخاشگری و قلدری در کودکان در قالب اسم گذاشتن بر روی دیگر بچه ها و آزار کلامی و فیزیکی دیده می شود. در دوران نوجوانی این رفتار به شکل شایعه سازی و پخش کردن راز یکدیگر به منظور آسیب رساندن به همسالان خود تبدیل می شود.

چرا پرخاشگری کودک شکل می گیرد.

در سنین بسیار پایین که کودک توان ابراز خشم خود را به وسیله کلمات ندارد، احساس می کند که گاز گرفتن و هل دادن دیگران روش خوبی برای ابراز خشونت او است اما با مرور زمان درک می کند که با حرف های خود نیز به همان میزان می تواند به دیگران آسیب بزند.

با افزایش سن فرد یاد می گیرد تا برای دیگران دسیسه و برنامه بچیند.

پرخاشگری کودک از همان ابتدا چگونه رشد می کند؟

این کار باعث ایجاد زورگویی و قلدری شده و بیش تر در مدارس یا زمین های بازی مشاهده می شود، اما اکنون می توان زورگویی و قلدری را در اینترنت، شبکه های مجازی و حتی بازی های آنلاین مشاهده کرد. همه ما تاکنون شاهد کامنت های تحقیر آمیز یا پست های خشونت آمیز بوده ایم.

نمی توان آمار دقیقی برای زورگویی در کودکان بیان کرد ولی بین 10 تا 33 درصد از کودکان حدودا تحت تاثیر زورگویی دیگران قرار می گیرند.

شما حتما فکر می کنید که کودک پرخاشگر مشکل اساسی دارد و بله این فکر درست است. در گذشته گمان می شد که کودکان زورگو و پرخاشگر مشکلات و اختلالات روانی دارند، اما در حقیقت این امر باعث رفتارهای خشن آن ها نمی شود.

افراد قلدر در مدارس معمولا محبوب هستند و می توانند با دیگران ارتباط مناسبی برقرار کنند، کودکان و نوجوانان باهوش غالبا متوجه می شوند که خشونت فیزیکی باعث تنبیه آن ها می شود ولی کسی آن ها را بخاطر افشا کردن راز یا دسیسه چینی علیه دیگران تنبیه نمی کند، در عین حال این کارها بیش ترین ضربه را به فرد وارد می کند.

همان طور که در مقالات دیگر عنوان شد پرخاشگری و خشونت همیشه فیزیکی نیست و می تواند کلامی نیز باشد.

در حقیقت هر رفتاری که به قصد آسیب به دیگران انجام شود نوعی خشونت محسوب می شود.

تحقیقات نشان می دهد که خشونت در دختران بیش تر کلامی و در پسران بیش تر فیزیکی و جسمانی است.

پرخاشگری و قلدری در کودکان  راه های درمان پرخاشگری کودک

دلایل ایجاد پرخاشگری در کودکان

خشونت و پرخاشگری در کودکان و نوجوانان می تواند به این دلیل باشد که آن ها بخاطر تجربه های اولیه زندگی خود احساس می کنند که دیگران همواره قصد صدم زدن به آن ها را دارند.

کودکانی که مورد تنبیه جسمانی قرار می گیرند نیز معمولا رفتارهای پرخاشگرانه از خود نشان می دهند، زیرا آن ها یاد می گیرند تنبیه پاسخ مناسبی در برابر رفتارهای غلط است. اگر به کودکان قلدر نگاه کنید متوجه می شوید که آن ها در زندگی خودشان مورد قلدری قرار گرفته اند.

در برخی از شرایط کودکان مشکلی دارند که برای آن ها خیلی بزرگ است و هنوز یاد نگرفته اند که چگونه احساسات خود را مدیریت کنند.

پیشگیری از قلدری برای سلامت کودکان اهمیت زیادی دارد زیرا کودکانی که تحت فشار قلدری قرار می گیرند بیش تر احتمال دارد که مضطرب یا افسرده شوند، عملکرد آن ها نیز در مدرسه تحت تاثیر این امر قرار می گیرد.

بسیاری از رفتارها در حقیقت به تشویق این اعمال می پردازد، به طور مثال معلم ها معمولا این قلدری ها را مشاهده می کنند ولی کاری برای جلوگیری از آن انجام نمی دهند.

افراد قلدر معمولا اعمال خود را راه مناسبی برای رسیدن به خواسته های خود می دانند، این افراد ممکن است به دلیل ضعف اجتماعی نتوانند احساسات بقیه را به درستی درک کنند.

مشاوره تحصیلی کسی که از درس خوندن پیشمون شده و می خواهد درست انتخاب رشته کنه

ایستادگی در برابر قلدری کودکان

اولین و بهترین راه برای ایستادن در برابر قلدری بالا بردن مهارت های اجتماعی فرد است، با افزایش اعتماد به نفس فرد می تواند در برابر هر نوع عامل خارجی مقاومت کند.

والدین و حمایت آن ها نیز در این امر اهمیت زیادی دارد، والدین باید به حالات و رفتارهای کودک خود نظارت داشته باشند و اگر فرزند آن ها مورد زورگویی قرار می گیرد از او حمایت کنند.

به طور کلی فرد نباید سعی کند با خشونت مقابله به مثل کند زیرا این کار باعث بروز خشونت در خود شخص می شود.

 

کمک به کودکان و نوجوانان قلدر و زورگو

به خودتان نگیرید.

به یاد داشته باشید که کودک شما نمی تواند احساسات خود را کنترل کند برای همین ممکن است به شما توهین کند یا سعی کند به شما ضربه بزند. رابطه مادر و کودک تاثیر زیادی در کنترل احساسات کودک دارد و از اهمیت زیادی برخوردار است.

انتظارات منطقی از فرزندان خود داشته باشید.

کودکان به راحتی تمرکز خود را از دست می دهند و این ممکن است شما را عصبی کند سعی کنید توانایی های کودک خود را به خوبی بشناسید.

منبع : پرخاشگری و قلدری در کودکان | راه های درمان پرخاشگری کودک

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *