X

چگونه رابطه زناشویی سالم را تجربه کنیم؟

بسیاری از زوجین در اوایل ازدواج آشنایی کافی با مورد مسائل جنسی ندارد و به همین دلیل دچار چالش هایی در مورد رابطه جنسی می شوند و یا از رابطه جنسی لذت نمی برند. در این مقاله به بررسی رابطه جنسی می پردازیم و در مورد رابطه زناشویی سالم و صحیح توضیحاتی را ارائه می دهیم که در آن راه ها و نکات مفیدی برای کمک به زوجین برای بهبود زندگی زناشویی آمده است.

گروه دیگر زوج هایی هستند که پس از گذر زمان شور و هیجان اولیه در آن ها کاهش می یابد، آن ها دیگر هیجان اولیه را در رابطه خود ندارند و مانند قبل از رابطه جنسی لذت نمی برند.

 

برای این که زوجین رابطه زناشویی مناسب داشته باشند باید با علایق یکدیگر به خوبی آشنا باشند، نیازهای یکدیگر را بدانند، رابطه عاطفی خوب و مناسبی با یکدیگر برقرار کنند و در رابطه جنسی خود تنوع داشته باشند تا بتوانند رابطه ایده آل و جذابی را تجربه کنند.

علاوه بر این موارد، برای داشتن رابطه جنسی جذاب و ایده آل راه و روش هایی وجود دارد که افراد می توانند آن ها را یاد گرفته و رابطه زناشویی مناسبی را برای خود ایجاد کنند. این مهارت ها باعث می شوند تا فرد بتواند رابطه جنسی خوب و مطلوبی را با همسر خود داشته باشد.

بسیاری از زوجین، مدتی پس از شروع زندگی مشترک به آرامی با علایق و سلیقه های یکدیگر آشنا می شوند و به مرور تجربه های جذاب تری را کنار یکدیگر تجربه می کنند، این کار باعث می شود که رابطه جنسی آن ها روز به روز بهتر بشود.

اما برای برخی دیگر از زوجین این روند به طور عکس بوده و با گذر زمان رابطه جنسی برای آن ها تکراری و خسته کننده می شود.

اهمیت رابطه زناشویی مناسب

برای این که رابطه زناشویی صحیح و مناسب باشد، باید بین زوجین عشق و علاقه وجود داشته باشد. علاوه بر این آن ها به یکدیگر اعتماد کنند و مشتاق باشند تا با یکدیگر رابطه جنسی برقرار کنند، اگر آن ها در هر یک از این موارد مشکل داشته باشند نمی توانند رابطه جنسی مناسبی برقرار کنند و از رابطه خود لذت ببرند.

برای این که زوجین بتوانند رابطه جنسی خوبی با همسر خود برقرار کنند، باید راس های مثلث عشقی استرنبرگ که شامل صمیمیت، شهوت و تعهد می شود را در نظر بگیرند و با توجه به این سه راس رابطه خود را شکل دهند. هر سه این موارد برای تحکیم زندگی مشترک لازم می باشند.

همانطور که گفته شد ممکن است بسیاری از زوجین نسبت به رابطه زناشویی اطلاعات کافی نداشته باشند و به علت نداشتن آگاهی در اولین رابطه های جنسی خود لذت های کافی را نمی برند. در این حالت برای آن ها درگیری ذهنی به وجود می آید و حس خوب خود را نسب به رابطه جنسی از دست می دهند.

اما بسیاری از افراد هستند که به مرور زمان با علایق همسرشان آشنا می شوند و آن علایق را در نظر گرفته و رابطه جنسی  بهتری را تجربه می کنند، اما برخی دیگر به خواسته های همسر خود توجه نمی کنند و به مرور زمان از رابطه جنسی خسته می شوند و رابطه زناشویی را عملی تکراری و خسته کننده در نظر می گیرند.

در این صورت برای آن ها مشکلاتی به وجود می آید و در زمینه ارتباط عاطفی و صمیمیت به مشکل برمی خورند، این امر باعث افزایش یا ایجاد استرس و تنش در زندگی می شود.

در بعضی مواقع زوجین برای این که رابطه زناشویی مناسبی ندارند، به خود ارضایی روی می آورند. در این صورت مشکلات و عوارض بسیاری برای آن ها به وجود می آید. زوجین برای آن که رابطه زناشویی صحیح و خوبی داشته باشند، باید از روش های مناسب برای بهبود رابطه جنسی خود استفاده کنند.

 

راه هایی برای بهبود رابطه زناشویی

بسیاری از زوجین روش های مناسب برای برقراری رابطه جنسی را نمی دانند و آگاهی لازم در مورد این روش ها ندارند تا بتوانند روابط بین خود را تحکیم ببخشند، به همین دلیل روابط آن ها به مرور زمان دچار فرسودگی می شود و از زندگی زناشویی خود لذت کافی نمی برند.

اگر زوجین روابط جنسی مناسبی نداشته باشند و پس از فرزند آوری بیشتر به فرزند خود توجه کنند از رابطه زناشویی دور می شوند و به رابطه زناشویی خود آسیب وارد می کند، حضور کودک نیز نمی تواند این آسیب ها را جبران کند.

زوجین برای این که زندگی مشترک خوبی داشته باشند باید سعی کنند، رابطه زناشویی را در اولویت قرار دهند و رابطه جنسی خود را فراموش نکنند.

در این مقاله برخی از روش های مناسب برای داشتن رابطه زناشویی صحیح ذکر شده است، که آن ها را مورد بررسی قرار می دهیم.

1. آشنایی با علایق و خواسته های یکدیگر در رابطه جنسی در اولویت باشد

زن و شوهر باید در مورد مسائل جنسی با یکدیگر صادق باشند و به راحتی در مورد علایق و خواسته های خود بی پرده با یکدیگر حرف بزنند.

آن ها برای اینکه رابطه زناشویی مناسب داشته باشند و از رابطه خود لذت ببرند باید در مورد مسائلی مانند تعداد رابطه زناشویی در هفته، مدت زمان آن، مکان ها، نقطه حساس، تحریک پذیری و پوزیشن های رابطه جنسی مورد علاقه خود و فانتزی های جنسی با یکدیگر صحبت کنند تا با علایق یکدیگر آشنا شوند و رابطه جنسی لذت بخشی را تجربه کنند.

زوج هایی که در مورد مسائل جنسی با یکدیگر صحبت می کنند و علایق شان را با یکدیگر به اشتراک می گذارند رابطه زناشویی بهتری را تجربه می کنند، از برقراری رابطه خسته نمی شوند و رابطه برای آن ها تکراری نمی شود، بلکه به مرور علاقه بیش تری رابطه جنسی پیدا می کنند و برای برقراری رابطه اشتیاق بیش تری خواهند داشت.

2. ارتباط خوب و صحیح با یکدیگر برقرار کنید

ارتباط خوب و صحیح بین زن و شوهر به معنی وجود صداقت و صمیمیت بین زوجین می باشد. وجود این موارد باعث می شود تا فرد رابطه زناشویی مناسب، جذاب و با کیفیتی داشته باشد. در این صورت اشتیاق او برای برقراری رابطه جنسی صحیح بیش تر خواهد شد.

زوجین باید بتوانند با یکدیگر صحبت کنند. آن ها برای صحبت می توانند در ابتدا از مسائل روزمره و سطحی شروع کنند اما اگر بتوانند در مورد مسائل عمیق تر نیز با یکدیگر صحبت کنند، صمیمیت بین آن ها بیش تر خواهد شد.

همچنین آن ها باید در مورد احساسات، افکار، اهداف و درگیری های ذهنی خود نیز با یکدیگر صحبت کنند. در این شرایط زوجین می توانند بهتر احساسات یکدیگر را درک کنند.

3. برنامه ریزی برای رابطه جنسی فراموش نشود

در زندگی مشترک زمان هایی وجود دارد که زوجین درگیری ها و مشغله های زیادی داشته و زمان لازم برای تمرکز بر برقراری رابطه جنسی را ندارند.

به یاد داشته باشید که مشکلات و درگیری در زندگی مشترک زیاد است، بنابراین برای این که رابطه زناشویی خوبی داشته باشند باید برنامه ریزی لازم را انجام دهند، به طور مثال در طول روز با همسر خود در ارتباط بوده و هنگام معاشقه سعی کنند که فقط به همسر خود توجه داشته باشند.

شاید برنامه برای رابطه جنسی در ابتدا مسخره و خنده دار به نظر بیاید اما اگر برنامه ریزی لازم را داشته باشید، این کار به مرور زمان برای رابطه شما مفید خواهد بود.

مثلا اگر می خواهید برای شب رابطه جنسی داشته باشید از صبح به همسر خود عشق بورزید و به او محبت کنید. اگر فضا را برای شب آماده کنید، رابطه جنسی خیلی خوبی خواهید داشت.

 

4. وقت خود را برای یکدیگر آزاد کنید

زمان های مناسبی را به همسر خود اختصاص دهید، در طول هفته برای وقت گذرانی، صرف شام، دیدن فیلم و هر سرگرمی دیگری که دوست دارید وقت بگذارید. در این صورت شور و هیجان در بین شما و همسرتان به خوبی حفظ می شود.

در صورتی که صاحب فرزند هستید می توانید در طول ماه یا هفته روزی را مشخص کنید و فرزند تان را نزد فردی که به او اعتماد دارید قرار دهید و وقت آزاد خود را با همسرتان صرف معاشقه کنید، در این صورت رابطه زناشویی مناسب و جذابی خواهید داشت و این رابطه برای شما لذت بخش و تاثیر گذار می باشد.

5. شروع کننده رابطه باشید

برای این که رابطه زناشویی مناسب و صحیحی شکل بگیرد، باید هر دو طرف برای برقراری رابطه جنسی خود را مشتاق نشان دهند و در رابطه شروع کننده باشند. اگر در رابطه همیشه یک نفر پیش قدم شود و برای داشتن رابطه جلو بیاید، به مرور دلسرد می شود. به همین دلیل باید گاهی اوقات نیز شما پیش قدم شوید تا علاقه و اشتیاق خود را به خوبی به او نشان دهید.

برای زنان علاقه و معاشقه قبل از رابطه جنسی بسیار مهم می باشد، به همین دلیل باید در طول روز همسرتان را مورد محبت قرار دهید، دست او را در طول روز بگیرید، او را ببوسید، هنگامی که مشغول کار هستید در صورت امکان با او تماس بگیرید و پیام عاشقانه و محبت آمیز بدهید تا حس خوبی به همسر شما منتقل شود، البته انجام این کارها دو طرفه می باشد و هر دو باید این نکات را رعایت کنند.

6. تنوع در رابطه زناشویی خود ایجاد کنید

انسان ها ذاتا تنوع طلب هستند و از امور تکراری و خسته کننده دوری می کنند. در رابطه زناشویی نیز همین منوال وجود دارد و اگر همه چیز تکراری باشد فرد خسته می شود. به همین دلیل است که افراد برای حفظ روابط زناشویی خود به آن تنوع می دهد.

به عنوان مثال برای تنوع دادن از پوزیشن های مناسب و جذاب رابطه جنسی استفاده می کنند و یا مکان رابطه جنسی خود را تغییر می دهد مثلا از اتاق خواب به مکان دیگر خانه می روند.

همچنین برای این که رابطه جنسی متفاوتی را تجربه کنید می توانید از نورهای متفاوت در حین رابطه جنسی استفاده کنید، تنوع نور نیز بر روی رابطه جنسی تاثیر گذار است. مثلا می توانید، برای این که هیجان و شور در رابطه جنسی بیشتر باشد از رنگ و نور قرمز استفاده کنید و برای آن که رابطه جنسی آرامی داشته باشید می توانید از نور و رنگ آبی استفاده کنید تا آرامش را برای شما به ارمغان بیاورد.

در حین رابطه جنسی می توانید از حرف های بی پرده استفاده کنید. نکته ای که بسیار باید مورد توجه قرار گیرد علایق هر دو نفر و فانتزی آن ها می باشد که نباید به راحتی از کنار آن ها گذشت و باید به آن ها توجه کرد.

 

نکاتی برای داشتن رابطه زناشویی مناسب

در زندگی باید صبر و حوصله داشته باشید زیرا زندگی همیشه به خوبی و بر طبق تصورات شما پیش نمی رود و بالا و پایین خودش را دارد. این مسئله در مورد رابطه جنسی و زناشویی نیز وجود دارد، رابطه جنسی ممکن است تحت تاثیر اضطراب، تنش و اختلافات قرار بگیرد. هرگز فراموش نکنید که این مشکلات در زندگی تمام افراد پیش می آید و در صورت حل نشدن آن می توانید از متخصصین روانشناس و مشاوران کمک بگیرید.

زوجین باید در این زمان صبر و حوصله داشته باشند تا به خوبی از این دوران عبور کنند و رابطه زناشویی خود را بهبود بخشیده و شرایط خوبی را برای خود محیا سازند.

در این مقاله برخی از نکاتی که به شما در بهبود رابطه زناشویی مناسب کمک می کند را توضیح می دهیم:

  • اگر فرد در طول روز تندخو باشد، همسرش را در طول روز نادیده بگیرد و به او توجه نکند در این صورت شانسی برای داشتن رابطه زناشویی ندارد و لذت رابطه زناشویی را از دست می دهد.
  • گاهی وقت ها لازم است برای این که رابطه جنسی با کیفیت تری ایجاد شود، بین روابط جنسی فاصله بیفتد. در این صورت علاقه به رابطه جنسی افزایش پیدا می کند و زوجین رابطه جنسی جذاب تری را تجربه خواهند کرد. زوجین باید این نکته را در نظر بگیرند که در رابطه جنسی کیفیت بسیار مهم تر از کمیت می باشد.
  • زوج ها باید این مسئله را در نظر بگیرند که رابطه زناشویی همیشه خوب نیست و گاهی لذت کافی را به همراه نخواهد داشت. به همین دلیل همیشه از زوجین خواسته می شود تا رابطه خودشان را با فیلم ها و قصه ها مقایسه نکنند.
  • مواظب خودتان باشید و از نظر سلامت روحی و جسمی مراقبت های لازم را انجام دهید، زیرا برای داشتن رابطه زناشویی مناسب و سالم باید هم از نظر جسمی و روحی سالم بود.

کلام آخر

برای این که زندگی زناشویی مناسبی داشته باشید و از زندگی خود لذت ببرید باید روش ها و موارد بالا را به کار ببرید تا از مشکلات دور شوید و این نکته را در نظر داشته باشید که رابطه جنسی اگر به درستی شکل بگیرد باعث سلامت جسمی و روانی شما می گردد.

اما اگر با انجام دادن روش های بالا باز هم در رابطه زناشویی و جنسی برای شما مشکل به وجود آمد، باید از روانشناس جنسی کمک بخواهید و با مراجعه به روانشناس علت آن را پیدا کرده و برای حل این مشکل اقدامات لازم را انجام دهید و هر چه سریع مشکل خود را درمان کنید.

منبع : چگونه رابطه زناشویی سالم را تجربه کنیم؟