X

پیش‌بینی زمان / حرکت ZBA

مشخصات این آزمون :

فروش بالا، زمان آزمون کوتاه، مقاومت در برابر موارد نادرست ،طیف معیار گسترده .

زبان‌ها:

عربی، بلغارستانی، چینی (سنتی)، چکی، هلندی، انگلیسی، فنلاندی، فرانسه‌ای، آلمانی، مجارستانی ، ایتالیایی، لهستانی، پرتقالی ،رومانیایی، روسیه‌ای ،اسلواکیایی، اسپانیایی .

کاربرد :

تخمین سرعت و حرکت یک شی در فضا.

پس زمینه نظری :

یکی از عملکردهای مهم در بیشتر حوزه‌های مربوط به زندگی مدرن، عبارت از توانایی فرد برای تجسم تاثیر حرکت و تخمین صحیح حرکت اشیا در فضا می‌باشد. در روان‌شناسی ترافیک، روان‌شناسی هوایی و ورزشی، این مهارت اهمیت ویژه ای پیدا می‌کند. به دلیل ایکه توانایی تخمین حرکت، از طریق روش‌های مرسوم به سختی قابل شناسایی می‌باشد، آزمون ZBA به عنوان بخشی از سیستم آزمون وینا طراحی شده است.

اجرا  :

یک توپ سفید بر روی صفحه نمایش داده می‌شود که به آرامی حرکت می‌کند. در یک لحظه غیر قابل پیش‌بینی، توپ ناپدید می‌شود و دو خط قرمز ظاهر می‌شوند. یک خط، درست از مسیری رد می‌شود که توپ در آنجا ناپدید شده است.

خط دیگر عبارت از خط مورد هدف می‌باشد. پیش‌بینی زمان به وسیله راهنمایی فرد پاسخ‌دهنده برای نشان دادن زمانی که توپ به خط مورد هدف خواهد رسید، اندازه‌گیری می‌شود؛

وی این کار را از طریق فشار دادن یک میخ در زمانی که به عنوان لحظه مناسب در نظر می‌گیرد، انجام می‌دهد.

به منظور اندازه‌گیری پیش‌بینی حرکت، به طور اضافی از فرد پاسخ‌دهنده درخواست می‌شود تا نقطه ای را نشان دهد که توپ از خط مورد هدف عبور می‌کند. این کار از طریق دو کلیدی انجام می‌گیرد که یکی از محورهای صفحه را کنترل می‌کنند.

فرد پاسخ‌دهنده فقط در طول مرحله راهنمایی، بازخوردهایی را دریافت می‌کند؛ در طول مرحله آزمون هیچ بازخوردی به فرد ارائه نمی‌شود.

فرم‌های آزمون :

یک فرم بلند (S1) که شامل 48 آیتم می‌باشد، یک فرم کوتاه (S2) که شامل 12 آیتم می‌باشد، یک فرم خطی (S3) که شامل 8 آیتم می‌باشد، یک فرم خطی صرفا برای پیش‌بینی زمان (S4) با 30 آیتم و یک فرم گزینشی برای پیش‌بینی زمان (S5) که شامل 18 آیتم می‌باشد، وجود دارند.

امتیاز بندی :

پیش‌بینی زمان: خطای زمانی به عنوان تفاوت زمانی اندازه‌گیری می‌شود (دقت آن در حد صدم ثانیه می‌باشد). پیش‌بینی حرکت : خطای موقعیت از طریق انحراف از موقعیت صحیح اندازه‌گیری می‌شود و دقت آن به صورت پیکسل می‌باشد.

فرم آزمون S5 دارای یک فرم امتیاز بندی ویژه ای می‌باشد: امتیازات عملکردی گزارش شده برای آزمون، به صورت کلی و برای هر آیتم به صورت دشواری صورت می‌گیرد.



پایایی :

پایایی‌ها (سازگاری درونی) به دست آمده برای فرم بلند، به خصوص برای پیش‌بینی زمان، بسیار بالا می‌باشد و از r = 0.92 تا r = 0.98 متغیر است.

پایایی‌ها (سازگاری درونی) برای پیش‌بینی حرکت در فرم بلند به صورت زیر می‌باشد: انحراف راستای متوسط کلی r = 0.76، انحراف راستای متوسط برای مسیر خطی r = 0.69، انحراف راستای متوسط برای مسیر پیچیده r = 0.72 ، انحراف راستای متوسط برای مسیر سینوسی r=0.62 .

اعتبار  :

در حال حاضر، مطالعات مربوط به اعتبار برای ورژن پیش از آزمون در دسترس می‌باشد.

نتایج مربوط به مطالعه ارزیابی شامل یک آزمون رانندگی نشان داد که در موقعیت‌های ترافیکی زندگی واقعی، تخمین بیش از حد فاصله منجر به مشکلات بیشتری نسبت به تخمین کمتر از حد فاصله می‌شود.

معیار‌ها :

نمونه‌های معیار مربوط به تمامی فرم‌ها، به غیر از فرم S5، در دسترس می‌باشد. اندازه مربوط به نمونه‌های معیار، بر اساس فرم آزمون بین N = 271 و N = 433 متغیر می‌باشد.

همچنین برخی از معیار‌هایی بر اساس سن و جنسیت در دسترس می‌باشند.

زمان مورد نیاز برای آزمون :

بر اساس فرم آزمون، زمان مورد نیاز برای آزمون بین 5 تا 25 دقیقه می‌باشد (که شامل مرحله راهنمایی و عملی است).

دانلود رایگان PDF کتاب مجموعه آزمون های ارزیابی عصب روانشناختی وینا vienna + pdf از طریق سایت مشاوره خانواده برای شما فراهم شده است.

منبع: دادخواه، یاسر و نگار احمدی (1387). مجموعه آزمون های ارزیابی عصب روانشناختی vienna، انتشارات نارون دانش.

مطالب مرتبط