X

پرسش‌نامه مربوط به ارزیابی شخصیت در موقعیت‌ها IPS

مشخصات این آزمون :

قابلیت استفاده آنلاین.

زبان‌ها:

چینی (ساده‌سازی شده) ، کرواسیایی ، چکی ، هلندی ، انگلیسی ، آلمانی ،مجارستانی ،ایتالیایی، رومانیایی ،روسیه‌ای، اسلواکیایی.

کاربرد :

یک آزمون خود ارزیابی برای شناسایی رفتار و تجربه احتمالی در موقعیت‌های مختلف که شامل ارتباطات اجتماعی، پیشرفت و فعالیت‌های بازسازی می‌باشد.

پس زمینه نظری :

آزمونIPS ایجاب می‌کند تا خود ارزیابی‌هایی از رفتار ها و تجارب احتمالی مربوط به موقعیت‌هایی صورت بگیرد که به عنوان نمونه اولیه نیاز‌های اصلی و حیاتی در زندگی روزمره می‌باشند.

این آزمون سه حوزه نیاز گسترده‌ای را در بر می‌گیرد که شامل رفتار اجتماعی و ارتباطی، رفتار پیشرفته، و رفتار سلامتی و باز سازی می‌باشد.

80 آیتم در تعدادی از مقیاس‌های مربوط به حوزه‌های مورد نیاز گروه بندی شده‌اند؛

این مقیاس‌ها منجر به ایجاد مبنایی برای ایجاد یک بخش مجزایی برای هر یک از این حوزه‌ها شده است.

علاه بر خود ارزیابی رفتار و تجربه، اطلاعات مربوط به 15 آیتم مجزا و 3 مقیاس ایجاد شده از آنها، برای ارزیابی رضایت مندی فرد پاسخ‌دهنده از رفتار خودش مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اجرا  :

بعد از مرحله معرفی و راهنمایی، آیتم‌ها به ترتیب در یک صفحه نمایش داده می‌شوند. فرد پاسخ‌دهنده بر روی یک مقیاس رتبه بندی جواب‌های خود را وارد می‌کند. تمامی آیتم‌ها باید جواب داده شوند.

فرم‌های آزمون :

یک فرم آزمون در دسترس می‌باشد.

امتیاز بندی :

امتیازات مقیاسی، در مرحله اول به عنوان امتیازات نه بخشی محاسبه می‌شوند. بعد از آن پروفایل ایجاد می‌شود؛ این کار به صورت مجزا برای هر سه بخش صورت می‌گیرد.

احتمالات دسته‌بندی محاسبه شده است که نشان دهنده مطابقت نزدیک پروفایل افراد با یک پروفایل منبعی می‌باشد که برای هر بخش به دست آمده است. در آخر، امتیازات خام و امتیازات مناسب مقایسه می‌شوند.

پایایی :

IPS در تمامی مقیاس‌ها و پروفایل ها، دارای پایایی‌های مناسبی می‌باشد.



اعتبار :

اعتبار این آزمون از طریق نتایج به دست آمده از نمونه‌های مختلف و در تعدادی از سطوح، مورد تایید قرار گرفته است.

برای هر دو مورد مقیاس‌ها و پروفایل ها، ارتباطات مشخصی در رابطه با ادعاهای معتبر بودن در بخش‌هایی از سایر آزمون‌ها (FPI – R, AVEM) وجود دارد؛

همچنین یک همبستگی نزدیکی بین رتبه بندی های خود ارزیابی و از طریق ناظر، در موقعیت‌های مرتبط وجود دارد. در حالت کلی، شواهد متقاعدکننده ای در رابطه با معتبر بودن اعتبار ساختاری وجود دارد.

معیار‌ها :

معیار‌های مربوط به دو نوع از IPS در دسترس می‌باشند. در مرحله اول، معیار‌های مربوط به امتیازات مقیاسی به صورت معمولی بیان شده‌اند( برای نمونه درجه بندی شده و انتخاب شده خاصی تفاوت قائل می‌شود، در حالت کلی برای تعدادی از نمونه‌های اضافی وجود دارد).

در مرحله دوم، پروفایل های منبع ارائه شده برای هر یک از بخش‌های مورد نیاز، می‌توانند به عنوان معیار در نظر گرفته شوند. آن ها به عنوان معیار ارزیابی الگوهای رفتاری و تجربی که مشخص شده‌اند، در نظر گرفته می‌شوند؛ این ارزیابی بیشتر بر روی نیاز به مداخله تمرکز می‌کند.

زمان مورد نیاز برای آزمون :

زمان مورد نیاز برای این آزمون، بین 12 تا 20 دقیقه می‌باشد.

دانلود رایگان PDF کتاب مجموعه آزمون های ارزیابی عصب روانشناختی وینا vienna + pdf از طریق سایت مشاوره خانواده برای شما فراهم شده است.

منبع: دادخواه، یاسر و نگار احمدی (1387). مجموعه آزمون های ارزیابی عصب روانشناختی vienna، انتشارات نارون دانش.

مطالب مرتبط