شرکت شیوفرید، توسط دکتر فلیکس شیوفرید در سال 1947 تأسیس شد و به عنوان یک تجارت خانگی شروع به کارکرد. شیوفرید یکی از اولین شرکت¬ها بود که متوجه شد رایانه می تواند جایگزین دستگاه های الکترومکانیکی گران قیمت باشد.

همین مسئله در اوایل دهه 1980 به ظهور سیستم تست وینا منجر شد، در سال 1986 اولین تست سیستم وینا آغاز شد؛ که برای اولین بار از یک کامپیوتر شخصی به عنوان سخت افزار استفاده می شد. برای سال ها وینا تنها سیستم موجود در این زمینه بود.

در سال 2013 یک سیستم تست جدید راه اندازی شد که دارای ویژگی های جدید و پیشرفت های مختلف بود. در حال حاضر نسخه تخصصی این ازمون در چهار حوزه اچ آر، عصبی، ورزشی و ترافیک در دسترس هستند.

سیستم وینا موجود حاصل سال ها تحقیق و به روز رسانی های مداوم می باشد. که در واکنش نسبت به نهادهای مربوط به بخش¬های تحقیقی (روان شناختی، نرم افزاری، سخت افزاری)، یافته های مربوط به آزمون و آزمایشگاه تحقیقاتی و تجارب متقاضیان، به صورت مداومی اصلاح شده است. و دارای 65 سال سابقه می باشد.

امروزه این شرکت ارزیابی‌های روان شناختی مبتنی بر کامپیوتر را در سطح جهانی رهبری می کند.

41 توزیع کننده بین المللی و اداره مرکزی شرکت شیوفرید در اتریش از مشتریان خود در سرتاسر جهان حمایت به عمل می آورد در حال حاضر، سیستم آزمون وینا در 67 کشور استفاده می شود و در 27 زبان در دسترس می¬باشد.

هر ساله، از این سیستم استفاده می شود و حدود 12.5 میلیون دوره آزمون را برگزار می کند.

شعار شرکت شیوفرید در طول سالیان متمادی، عبارت از “کیفیت و شایستگی” بوده است.

به همین دلیل است که این شرکت از سال 2003، گواهی نامه ISO 9001 و نشان دولتی اتریش را دریافت کرده است.

این بالاترین جایزه ای است که در اتریش داده می‌شود و تنها جایزه تجاری است که نشان دهنده سطح بالای صادرات، رتبه بندی اعتباری کلاس اول، توانایی ابتکاری، مدیریت کیفیت خوب و سرمایه گذاری قابل توجه در تحقیق و توسعه می باشد.

حال این سوال پیش می آید که استفاده از تکنولوژی های جدید می‌تواند ترسناک و پر ریسک باشد. چرا روش¬های قبلی همانند آزمون های قلم وکاغذی را ادامه ندهیم؟ در جواب باید بگوییم که موفقیت محصولات شرکت شیوفرید به دلیل تعاملات منحصر بفرد بین سه استاندارد روان‌شناسی، سخت افزاری و نرم افزاری می‌باشد.

سیستم های شرکت شیوفرید ساده هستند و قابلیت استفاده آسانی دارند. و استفاده از این سیستم ها به راحتی امکان پذیر است و مزایای زیادی دارد.

برای مثال، نتایج آزمون و برنامه های آموزشی در یک فرصت زمانی کمی قابل دسترس می باشند. آن ها به صورت اتوماتیک ایجاد می¬شوند و دقیق هستند همچنین بسیاری از تست های روانشناختی بدون نیاز به نصب نرم افزار، می¬توانند به صورت آنلاین انجام شوند.

این امر باعث شده است که استفاده کنندگان این محصولات در تجارت ها و سازمان‌های زیادی، این سیستم را انتخاب کنند و از انتخاب خودشان راضی باشند. این استفاده¬کنندگان عبارتند از:

• 2600 کلینیک، بیمارسان و مراکز توان بخشی
• 2350 سیستم مورد استفاده در شرکت های خصوصی و آژانس های توان بخشی
• 1400 استفاده کننده خود اشتغال
• 1350 سیستم در مراکز ارزیابی ترافیک
• 650 سیستم استفاده شده توسط مشتریان راه آهن
• 530 مرکز دانشگاهی
• 250 سیستم در فرودگاه ها و مراکز آموزش پرواز
• 110 استفاده کننده در زمینه روان‌شناسی ورزشی
• 13 موسسه نظامی

1 -1 تشکیلات سیستم ارزیابی وینا

سیستم ارزیابی وینا متشکل از یک نرم افزار اجرای اصلی، دامنه¬ی گسترده¬ای از ازمون¬ها و دستگاه¬های ورودی اختیاری است.

نرم‌افزار اجرای اصلی:

نرم‌افزار اجرایی وینا ، دستورالعمل ارتباطی روشنی برای کاربر ارائه می‌دهد که به راحتی می‌توان آزمون‌های آن را اجرا کرد، نتایج را نمره‌گذاری نمود و اطلاعات مراجعان را ثبت کرد. دامنه گسترده عملکردهای کاربردی آن، ساخت و اجرای انواع مجموعه‌های آزمون را امکان‌پذیر می‌کند.

دامنه گسترده آزمون‌ها:

وینا دامنه گسترده آزمون‌های جدید را پوشش می‌دهد و روش‌های انعطاف‌پذیری دارد که می‌توان منطبق با الزامات شرایط ارزیابی مختلف، آن‌ها را به کار برد.

این سیستم هم شامل نسخه‌های کامپیوتری آزمون‌های رایج قلم- کاغذی است و هم دامنه‌ی گسترده‌ای از آزمون‌های انطباقی، چند رسانه‌ای و شنوایی را در بر می‌گیرد بلافاصله بعد از اتمام آزمون، یک گزارشی در صفحه نمایش ظاهر می شود و در صورت نیاز می‌تواند پرینت شود.

مشاوره تحصیلی کسی که از درس خوندن پیشمون شده و می خواهد درست انتخاب رشته کنه

دستگاه ورودی:

بیشتر آزمون‌های مربوط به سیستم آزمون وینا (VTS) به وسیله یک ماوس و صفحه کلید کار می‌کنند. با این وجود، به منظور اجرای برخی از آزمون‌ها، دستگاه های ورودی یا لوازم جانبی مورد نیاز می‌باشند.

دستگاه های ورودی، امکان اندازه‌گیری دقیق عملکرد را فراهم می‌کند. این دستگاه شامل دو نوع صفحه پاسخ(استاندارد و جهانی ) و دسته فرمان می‌شود که برای اندازه‌گیری سرعت عمل، تاب‌آوری استرس واکنشی و هماهنگی حسی حرکتی به کار می‌آیند.

شکل1.برخی از ابزار¬های مورد استفاده در سیستم وینا .

هم چنین شامل خودکار نوری و دیگر ابزار کمکی برای آزمون‌های خاص می‌شود که در ادامه به توضیح آن ها میپردازیم.

دو پنل پاسخ دهی طراحی شده است که می‌توانند در اکثر آزمون‌ها به کار گرفته شوند. این دستگاه های ورودی می-توانند انگیزه متقاضیانی که در استفاده از ماوس، کامپیوتر و یا صفحه لمسی مشکل دارند، بالا ببرد و مورد قبول آنها واقع شود.

پنل پاسخ¬ دهی استاندارد شامل: هفت کلید رنگی ، ده کلید اعداد ، یک کلید سنسور، ارتباط با کلید هایی که با پا کار می¬کنند ، دو محل اتصالUSB

شکل2.پنل پاسخ دهی استاندارد.

و پنل پاسخ دهی جهانی شامل : دو دسته پیچی، دو دسته فرمان مشابه، هفت کلید رنگی، ده کلید عددی، یک کلید سنسور، ارتباط با کلید هایی که با پا کار می‌کنند. دو محل اتصال USB

شکل3.پنل پاسخ دهی جهانی

مجموعه‌های دارای عملکرد حرکتی (MLS): این مجموعه یک آزمون با اعتبار بالا می‌باشد که با استفاده از تحلیل فاکتور فلشمن مربوط به مهارت¬های حرکتی مناسب، توسعه یافته است.توسط این دستگاه هر دو بعد پویشی و ایستایی مربوط به حرکات انگشت ، دست ، بازو اندازه¬گیری می‌شود.

شکل4. مجموعه‌های دارای عملکرد حرکتی (MLS)

مشخصات پنل کاری MLS عبارت است از :
• سوراخ¬هایی با قطر¬های مختلف که برای یک کار دستی (دو دستی و یک دستی) طراحی شده است.
• یک شکافی که دارای چندین خم و زاویه است که برای ردیابی خطی کاربرد دارد و به صورت یک دستی اجرا می‌شود.
• 20 * 2 نقطه¬های متصل که برای هدف گیری می‌باشد و به صورت یک دستی و دو دستی اجرا می‌شود.
• 25 سوراخ کوچک در هر دو طرف که برای وارد کردن سنجاق¬ها یا میله¬ها می‌باشد و به صورت یک دستی و دو دستی استفاده می‌شود.
• دو صفحه فلزی کوچک که برای بند آوردن سوراخ ها می‌باشد و به صورت یک دستی و دو دستی اجرا می‌شود.
• محل اتصال USB

تعداد موارد قطع / اتصال(FLIM): این دستگاه تحلیل تعداد موارد قطع، فعال سازی (انگیختگی) CNS را اندازه‌گیری می‌کند. که شامل: نور محرک 10.0 تا 80.0 هرتزی که دارای فاصله 0.1 هرتزی می‌باشد.

شکل5. تعداد موارد قطع / اتصال(FLIM)

ادراک پیرامونی(PP):

آزمون ادراک پیرامونی توانایی درک و پردازش محرک های پیرامونی را نشان می دهد. با درخواست از فرد پاسخ‌دهنده برای انجام دادن یک وظیفه پیگیری، میزان توجه وی مورد بررسی قرار می گیرد. در همین زمان، محرک نور پیرامونی تابیده می‌شود و فرد پاسخ‌دهنده باید به صورت انتخابی به آنها پاسخ دهد.

شکل6. ادراک پیرامونی(PP)

این مجموعه دارای ماتریس دیود روشنایی است ، که در هر طرف 8 سطر و 64 ستون دارد.

1 -2 بخش‌های مختلف مربوط به کاربران در سیستم آزمون وینا

بخش¬های مختلف مربوط به کاربران در سیستم آزمون وینا، شامل نواره¬های زیر می‌باشد.

نواره تنظیمات :

یک سیستم آزمون وینا می‌تواند توسط چند نفر استفاده شود: هر شخص یک لاگین (مشخصات ورودی به پروفایل) مجزایی دارد و می‌تواند تنظیمات دلخواه خودش را ذخیره کند.

در این قسمت شما می‌توانید تنظیمات پیش فرض مربوط به خودتان را در سیستم آزمون وینا اصلاح کنید و دسترسی¬های مجاز را تعریف کنید. آزمون¬ها و مجموعه آزمون¬های جدید را نصب کرده و دستگاه¬های دسترسی به آزمون و دستگاه¬های ورودی خاص را تعریف کنید.

نواره شخصی :

در این قسمت می¬توانید آزمون دهنده¬ها و متقاضیان جدید را وارد کنید و یا اطلاعات قبلی مربوط به سیستم را ویرایش کنید. شما می¬توانید به صورت دستی اطلاعات را ثبت کنید و یا آن را از سایر پایگاه داده ها وارد کنید.

شما می توانید با استفاده از بخش¬های ثبت استاندارد، بر اساس انتخاب خودتان بخش¬های دیگری را هم اضافه کنید. از گزینه “قابل مشاهده/ غیر قابل مشاهده برای مخفی کردن اطلاعات شخصی و باقی ماندن به صورت شخص بی¬نام استفاده کنید.

از گزینه “آزمون وب” برای فرستاده شدن ایمیل دعوت مربوط به آزمون آنلاین استفاده کنید.

شکل7.نمایی از نواره شخصی.

نواره آزمون:

در این قسمت شما می‌توانید تمامی عملکردهای مورد نیاز را برای شروع کردن یک دوره آزمون را پیدا کنید. همچنین می¬توانید از بین ابعاد، آزمون¬ها، مجموعه آزمون¬ها و گروه¬های آزمون انتخاب کنید.


شکل8.نمایی از نواره آزمون.

نواره نتایج : در این قسمت شما می¬توانید تمامی نتایج مربوط به پروسه آزمون را در فرمت¬های مختلف مشاهده کنید (برای مثال، جدول، پروفایل).

همچنین برای امتیاز بندی، شما می¬توانید نوع امتیاز بندی انفرادی، امتیاز بندی گروه آزمون¬ها، امتیاز بندی ابعاد متقاطع، امتیاز بندی مجموعه آزمون، و مقایسه پروفایل مربوط به آزمون¬های تکرار شده را انتخاب کنید. اطلاعات خام و یا امتیازات نرمال مربوط به متغیرهای آزمون را وارد یا خارج کنید.

شکل9.نمایی از نواره نتایج.

1 -3 سایر گزینه‌های موجود در نواره آزمون

راهنما :

راهنمای مربوط به آزمون یا مجموعه آزمون خاص را انتخاب کنید. این راهنما شامل اطلاعات دقیق و جزئی مربوط به تمامی ویژگی¬های روان سنجی آزمون، به همراه راهنمایی برای تفسیر آن می باشد.

قاعده¬ها:

خلاصه ای از نمونه های قیاسی را بیان می کند که می تواند برای این آزمون انتخاب شود.

زبان : زبانی را که می خواهید آزمون بر اساس آن اجرا شود را انتخاب کنید. صرف نظر از زبان مربوط به پنجره اصلی، آزمون ها می توانند در بیش از 27 زبان برگزار شوند.

گزینه¬های پیشرفته:

برای اکثر آزمون ها، گزینه های خاصی قابل تنظیم است. برای مثال، برای ارزیابی موارد مبتنی بر تصمیم، می توانیم یک معیار انقضاء برای آزمون  تنظیم کنیم. این معیار می تواند در قسمت “گزینه‌های پیشرفته” تنظیم شود.

آزمون تا زمانی ادامه می یابد که شما به تمامی اطلاعات مورد نیاز برای تصمیم‌گیری دسترسی داشته باشید.

ذخیره:

این قسمت ترتیب آزمون هایی را که به عنوان گروه آزمون انتخاب کرده¬اید را ذخیره می کند. شما می توانید هر اسمی را برای گروه آزمون انتخاب کنید.

اختصاص دادن:

شما می¬توانید با تعریف ترتیبی از آزمون‌ها، آن را برای مراحل پیشرفت فرد پاسخ‌دهنده اختصاص بدهید.

پروفایل کردن:

شما می¬توانید با استفاده از مدل پروفایل کردن (ثبت کردن مشخصات فرد و تحلیل کردن ویژگی-های روان شناختی وی)، رتبه بندی های درصدی مورد هدف و یا امتیازات حدی (امتیاز حدی بین مراحل مختلف) مورد هدف را تعیین کنید.

شما یک امتیاز کلی را دریافت می کنید که بیانگر نسبت امتیازات ایده آل (بر مبنای رتبه بندی های درصدی مورد هدف) به امتیازات واقعی می¬باشد.

آزمون کردن:

بر روی دکمه “شروع آزمون” کلیک کنید. آزمون شروع می شود.

دستور العمل ها:

هر آزمونی با دستور العمل ها شروع می شود و وظایفی که باید در آزمون انجام شود، توضیح داده می شود.

مرحله عملی:

این مرحله برای بررسی شناخت وظایف توسط شخص پاسخ گو، صورت می گیرد. در صورتی که فرد وظایف خودش را نشناسد، اجرا کننده آزمون می¬تواند دخالت کند. در اغلب موارد، دستور العمل ها و مرحله عملی به هم مرتبط هستند و شامل یک سری از مراحل که بر اساس اصول یادگیری برنامه ریزی شده اند، می باشند.

مرحله آزمون :

در این مرحله، فرد پاسخ‌دهنده روی آزمون کار می کند. و اجرا کننده آزمون هیچ گونه دخالتی نمی-کند؛ این مرحله، سطح بالای هدفمندی را تضمین می¬کند.

نتایج آزمون و امتیاز بندی آزمون :

به محض تمام شدن آزمون، نتایج آن در دسترس قرار می گیرد. نتایج آزمون به روش های مختلفی می تواند نشان داده شود.

انتخاب با خود شما است: شما با کلیک بر یک دکمه، می توانید جدول، پروفایل، نمودار و یا راهنمای آزمون را در قسمت نتایج انتخاب کنید. همچنین نرم افزار اجریی به تمامی نمونه های موجود در آزمون دسترسی دارد، و شما می‌توانید نتایج را بر اساس امتیازات مقایسه ای مختلف نشان دهید.

جدول :

جدول نتایج، متغیرهای آزمون را لیست بندی می کند که شامل امتیازات خام به دست آمده و امتیازات متوسط مربوطه می باشد. امتیاز متوسط، امتیاز فرد را با امتیاز کل نمونه و یا در صورت نیاز، با امتیازات فرعی مربوط به سن، جنسیت، سطح آموزشی و معیارهای دیگر مقایسه می کند.

علاوه بر رتبه های درصدی، معمولا امتیازات Tو امتیازات Z هم نشان داده می شوند. در صورتی که پایایی وجود داشته باشد، فاصله اطمینان هم نشان داده می شود.

پروفایل :

در نمودار پروفایل رنگی، دامنه معمولا به صورت خاکستری رنگ می باشد و به صورت مختصری، انحرافات را نشان می دهد. در برخی از آزمون¬ها، توضیحات اضافی از متغیرهای نشان داده شده هم در دسترس می باشد.

مقایسه پروفایل:

این مورد می¬تواند برای تکرار کردن آزمون، که بعد از صورت دادن یک مداخله انجام می گیرد، مناسب باشد (برای مثال ، درمان، آموزش). شما می¬توانید از مقایسه پروفایل استفاده کنید و نتایج مربوط به بیش از هفت دوره آزمون را مقایسه کنید.

پروفایل دوره های آزمون انفرادی، مازاد بر نیاز می باشد. منحنی های پروفایل مختلف در رنگ-های مختلف و یا انواع مختلف از خطوط نشان داده شده است و باعث می شود تا تغییرات صورت گرفته، در سریع ترین زمان ممکن شناسایی شود.

پروتکل آزمون :

پروتکل (راهنمای) آزمون نشان دهنده واکنش های فرد پاسخ‌دهنده، زمان کار کردن بر روی هر مورد و هر یک از اصلاحاتی می باشد که نسبت به پاسخ ها صورت می گیرد.

برای هر یک از پرسش‌نامه ها، یک پروتکل تحلیل هم در دسترس می باشد که نشان گر سوالات بیان شده و پاسخ¬های ارائه شده می باشد. در صورتی که پاسخ های متقاضیان غیر قابل قبول یا ناکامل باشد، در قسمت تفسیر آزمون ها، هشداری به فرد متقاضی داده می شود.

نتایج آزمون نشان داده شده است.