X

فواید و معایب اصلی ازدواج دانشجویی که باید بدانید

ازدواج دانشجویی دغدغه بسیاری از افراد می باشد، در این مقاله به فواید و معایب ازدواج در زمان دانشجویی پرداخته شده است که به شما کمک می کند در انتها مقاله تصمیم بگیرید آیا ازدواج دانشجویی انتخاب مناسبی برای شما است یا خیر.

سپیده و شایان دانشجوی ترم 6 دوره کارشناسی رشته مهندسی عمران هستند. در واقع آن ها همکلاسی هستند و به مدت 2 سال است که با یکدیگر وارد ارتباط شده اند. ارتباط آن ها بسیار عمیق است گویی سال ها همدیگر را می شناسند. سپیده می گوید هربار شایان را می بینم انگار قند در دل من آب می شود، نمی توانم جلوی احساساتم را بگیرم. فکر اینکه یک روز او در زندگی ام نباشد مرا کلافه می کند. او می گوید نسبت به احساسات شایان نیز، نسبت به خودم مطمئنم و گاهی فکر می کنم او حاضر است جانش را برای من بدهد. او می گوید هر زمان که کنار شایان است در دلش بارها خدا را شکر می کند که شایان را سر راهش قرار داده است اما در کنار تمام این احساسات قشنگ یک چیز ذهن سپیده را به هم ریخته است، آن هم ترس از مخالفت خانواده اش است. او می گوید من و شایان هر دو تازه اول راه هستیم، من می دانم که شایان در حال حاضر شغلی ندارد و در نتیجه پس انداز مالی هم ندارد، از همه مهمتر اینکه شایان به خدمت سربازی نرفته است و این موارد می توانند مانع بزرگی برای ازدواج ما باشند. من از مطرح کردن علاقه ام به شایان می ترسم از طرفی می دانم که اگر شایان را نداشته باشم زندگی برایم معنایی نخواهد داشت! او به مشاور مراجعه کرده است و در حال بیان نگرانی ها و احساساتش به مشاور است به این امید که مشاور راهی را مقابل او بگذارد.

هدف از شرح داستان بالا این بود که مقدمه ای را از رابطه دانشجویی برای شما شرح داده باشیم. در این داستان تا حدودی می توانیم به مزایا و معایب ازدواج در دوران دانشجویی پی ببریم اما در ادامه سعی می کنیم مفصل در مورد آن توضیح دهیم:

مزایای ازدواج در دوران دانشجویی

  • سنخیت داشتن فرهنگی و تحصیلی

یکی از مهمترین ملاک های ازدواج این است که دختر و پسر می توانند از نظر اجتماعی، فرهنگی و تحصیلی با یکدیگر سنخیت داشته باشند و دنیای یکدیگر را به خوبی درک می کنند، اگر چه نمی توان گفت که در صورت ازدواج با هم دانشگاهی خود صد در صد چنین معیاری برآورده می شود ولی احتمال آن بسیار بالا است. دختر و پسر هر دو در یک محیط فرهنگی مشترک قرار دارند و به همین دلیل می توان گفت خط مشی فکری مشترکی خواهند داشت و بهتر می توانند حرف هم دیگر را بفهمند. مشکل در عدم سنخیت تحصیلی و فرهنگی یکی از مواردی است که در ازدواج دانشجویی کاهش می یابد، البته این به این شرط است که دختر و پسر از نظر محل زندگی با یکدیگر فاصله زیادی نداشته باشند و هردو از یک فرهنگ باشند.

  • درک متقابل از مزایای ازدواج دانشجویی

از آنجا که معمولا دانشجویان شرایط یکسانی را تجربه می کنند و همگی باهم دوران مشترکی را می گذرانند، بنابراین دغدغه ها و اهداف مشترکی خواهند داشت و مشکلات مشترکی را تجربه می کنند بنابراین همین امر می تواند باعث شود که زن و شوهری که هر دو دانشجو هستند بهتر بتوانند همدیگر را درک کنند و در نتیجه این درک متقابل بهتر یکدیگر را همراهی کنند.

  • مزایای ازدواج دانشجویی: هم مسیر بودن

کسانی که دانشجو هستند هنوز مسیر خود را به طور کامل طی نکرده اند و طبیعتا مسیر پرچالش و گاه دشواری را پیش رو دارند که گاهی اگر یک همراه در کنار انسان باشد که با خود فرد هم مسیر باشد راه هموارتر خواهد شد و زن و شوهر راحت تر می توانند به سمت اهدافشان حرکت کنند.

  • انتظارات پایین تر

طبیعتا یک دانشجو به سبب مشغله درسی که دارد نمی تواند درآمد خیلی زیادی داشته باشد و معمولا کسی که تصمیم به ازدواج با یک فرد دانشجو می گیرد با علم به این شرایط چنین انتخابی می کند. به همین دلیل معمولا انتظارات از یک دانشجو پایین تر است و طبیعتا پروسه ازدواج آسان تر خواهد بود.

  • تجربه احساسات عمیق عاطفی

همانطور که در داستان سپیده و شایان خواندیم روابط عاطفی دوران دانشجویی می تواند سرشار از احساس عشق و دوست داشتن باشد. به این دلیل که دختر و پسر در این فضا مکررا یکدیگر را ملاقات می کنند و به سبب این ملاقات ها عشق و علاقه بین آن ها بیشتر می شود.

  • کسب شناخت عمیق تر در ازدواج دانشجویی

از آنجا که دختر و پسر بیشتر در این فضا امکان ملاقات دارند و از آنجا پس از مدتی در دانشگاه بیشتر هم دانشگاهی ها همدیگر را می شناسند و کسب اطلاعات از طریق دوستان مشترک راحت است می توان به کسب شاخت بیشتر و مطلوب تر نسبت به فرد مقابل امیدوارتر بود و همین امر می تواند تضمینی برای انتخابی مطمئن تر باشد.

معایب ازدواج دانشجویی

  • معایب ازدواج دانشجویی: مشکلات ثبات شغلی

همانطور که در داستان شرح داده شده بود یکی از مشکلات اصلی سپیده و شایان مشکل ثبات شغلی شایان بود. با توجه به اینکه شایان نیز به مانند سپیده دانشجو است کاملا طبیعی است که شغل ثابتی نداشته باشد و همین مسئله می تواند مشکل ساز باشد و بیشتر از همه مخالفت خانواده ها را برانگیزد به این دلیل که هرچقدر هم که دختر برای خانواده اش توضیح دهد که قصد دارد با فرد مورد علاقه اش یک مسیر مشترک را طی کند و به کمک همراهی یکدیگر به موفقیت برسند بازهم با توجه به فرهنگ فعلی جامعه که مرد را مسئول تامین مایحتاج زندگی می دانند انتخاب چنین فردی نگران کننده است چون این فرد توانایی تامین مایحتاج زندگی را ندارد و قطعا مشکلات اقتصادی در انتظار هر دوی این افراد است.

  • اشکال در مدیریت و ایجاد تعادل بین اهداف تحصیلی و اهداف زندگی زناشویی

در هر حال زندگی زناشویی مسئولیت ها و چالش های مخصوص به خود را دارد و فردی که ازدواج می کند بخشی از تمرکزش صرف زندگی زناشویی اش می شود و همین امر علی الخصوص در سالهای اولیه ازدواج می تواند سبب افت تحصیلی شود یا اگر زن و مرد در دنبال کردن اهداف تحصیلی شان بسیار مصمم و جدی باشند ممکن است در سال های اولیه زندگی شان به این دلیل که تمام تمرکزشان روی درس است نتوانند از زندگی مشترک خود لذت کافی را ببرند. بنابراین اگر توانایی مدیریت بین اهداف درسی و رابطه زناشویی نباشد یکی از این دو نادیده گرفته می شود و تحت تاثیر این نادیده گرفتن ها ممکن است که یکی از آن ها ضربه وارد شود.

  • مخالفت خانواده ها به دلیل زیر پا گذاشتن سنت ها

همانطور که می دانیم هنوز هم بسیاری از خانواده ها به سنت ها اهمیت زیادی می دهند و معتقدند که خودشان باید در انتخاب همسر برای فرزندشان نقش داشته باشند و همین امر باعث می شود که برخی از خانواده آشنا شدن دختر و پسر در دانشگاه و انتخاب یکدیگر به عنوان همسر را نوعی بی احترامی به خود بدانند، بنابراین امکان مواجه شدن با مخالفت خانواده در این نوع ازدواج ها زیاد است.

  • معایب ازدواج دانشجویی: مشکلات اختلافات قومی و فرهنگ خانوادگی

در یک دانشگاه افراد مختلفی مشغول به تحصیل هستند که این افراد ممکن است از نظر محل زندگی فرسنگ ها با هم فاصله داشته باشند. یکی از مشکلاتی که دانشجویان با آن روبرو هستند این است که گاهی عاشق و دلباخته فردی می شوند که از یک فرهنگ و قومیت کاملا متفاوت است و همین تفاوت فرهنگی و قومی می تواند مشکلات زیادی را در پی داشته باشد.

  • مشکلات سربازی برای پسر از معایب ازدواج دانشجویی

می توان به جرات گفت که حدود 90 درصد پسران یا شاید هم بیشتر قبل از دوران دانشجویی خود به سربازی نرفته اند و اکثر قریب به اتفاق آن ها بعد از دوران دانشجویی شان دوران خدمت سربازی خود را می گذرانند. در این بین متاسفانه برخی از خانواده به شدت روی این موضوع تاکید دارند و ممکن است حتی در صورت عدم مشکلات اقتصادی و دیگر مشکلات، به مسئله سربازی پسر گیر دهند و به همین دلیل مانع ازدواج فرزندانشان شوند.

  • پایین بودن سن و عدم پختگی روانی

مسئله پایین بودن سن بیشتر در مورد دانشجویان دوره کارشناسی صدق می کند. اکثر افرادی که در دوره کارشناسی مشغول به تحصیل هستند بین سنین 18 تا 22 سالگی به سر می برند. یکی از مشکلات این دوران این است که معمولا دختر و پسر، علی الخصوص پسر، در این سن هنوز به بلوغ فکری و عاطفی نرسیده اند و همین امر می تواند مشکلات مخصوص به خود را در پی داشته باشد که یکی از این مشکلات می تواند عدم توان مدیریت مسائل مربوط به زندگی و همچنین تصمیم گیری های هیجانی و احساسی باشد. بدیهی است که در دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری این مشکلات بسیار کمتر به چشم می خورد مگر اینکه فرد از نظر عاطفی و روانی دچار بلوغ دیررس باشد.

  • وابستگی عاطفی شدید

تجربه احساس عشق و دلدادگی بسیار می تواند جذاب باشد اما متاسفانه در برخی از ارتباطات احساس وابستگی با دلبستگی اشتباه گرفته می شود. در برخی از موارد دختر و پسر به این دلیل که زیاد یکدیگر را ملاقات می کنند و طول مدت رابطه شان زیاد است ممکن است به شدت به یکدیگر وابسته شوند و همین امر سبب شود که به اشتباه احساس کنند که عاشق یکدیگر هستند و چشم بر روی موارد بسیار مهم و مشکل آفرین ببندند و همین امر سبب انتخاب اشتباهی شود.

راهکارهایی برای داشتن ازدواج دانشجویی موفق

  • به سنخیت فرهنگی و قومی خود توجه کنید

اگر به قصد ازدواج با یکدیگر در رابطه هستید بهتر است از ابتدا این مسئله را در نظر بگیرید و نسبت به آن بی توجه نباشید. سنخیت فرهنگی، خانوادگی و قومی چیزی نیست که شما بتوانید به راحتی از کنار آن بگذرید. بنابراین برای جلوگیری از مشکلات احتمالی بهتر است در ابتدای آشنایی به این مسئله توجه کنید.

  • خانواده ها را سریع تر در جریان رابطه تان قرار دهید

از آنجایی که  به دلیل مشکلات اقتصادی دوران دانشجویی، ممکن است رسمی شدن رابطه و اقدام برای ازدواج کمی طول بکشد بهتر است در ابتدای رابطه خانواده ها در جریان رابطه تان قرار بگیرند تا بتوانید نظرشان را جویا شوید به این دلیل که همانند مسئله شایان و سپیده ممکن است دو سال از رابطه شما گذشته باشد و وابستگی زیادی بین شما ایجاد شده باشد و هنوز هم از نظر خانواه تان مطمئن نباشید. اگر از همان ابتدا نظر خانواده هایتان را جویا شوید بهتر می توانید در مورد ادامه یا قطع رابطه تصمیم گیری کنید.

  • از واسطه کمک بگیرید

اگر خانواده هایتان سنتی هستند و روی روابط عاطفی قبل از ازدواج بسیار حساس هستند بهتر است برای بیان احساسات و عواطف خود از یک واسطه کمک بگیرید تا با خانواده تان صحبت کنند در اینصورت پذیرش خانواده تان بالا می رود.

  • سعی کنید دیدگاه واقع بینانه ای نسبت به شرایط و فرد مد نظرتان داشته باشید

همانطور که پیش تر اشاره کردیم گاهی احساس وابستگی با دلبستگی اشتباه گرفته می شود و فرد چشمان خود را روی مشکلات و عیب های طرف مقابل می بندد و همین امر سبب می شود که فرد انتخاب نادرستی داشته باشد. بنابراین سعی کنید در عین حال که به احساساتتان توجه می کنید دیدگاه واقع بینانه ای نسبت به شرایط داشته باشید و این مسئله را بسنجید که آیا به دلیل وابستگی بیش از حد چنین انتخابی کرده اید یا حقیقتا فرد مناسبتان را برای زندگی مشترکتان برگزیده اید.

  • از مشاور کمک بگیرید

همانطور که اشاره کردیم ازدواج در دوران دانشجویی می تواند مشکلات و چالش های مخصوص به خود را داشته باشد مشکلات اقتصادی و مشکلاتی مثل عدم توانایی در مدیریت بین وظایف درسی و رابطه زناشویی و غیره می تواند شما را نسبت به زندگی زناشویی تان دلسرد کند، در چنین شرایطی مراجعه به مشاور و کمک گرفتن از او می تواند کمک زیادی به شما بکند تا خودتان را بسنجید و ببینید که آیا می توانید با مشکلات احتمالی پیش رو کنار بیایید یا خیر. همچنین مشاور می تواند مهارت هایی را به شما آموزش دهد تا بتوانید بین وظایف زناشویی و درسی خود تعادل ایجاد کنید و همه چیز را به خوبی مدیریت کنید.

منبع : فواید و معایب اصلی ازدواج دانشجویی که باید بدانید

مطالب مرتبط