X

علت جر و بحث های خانوادگی و بی احترامی فرزندان به والدین

بیش تر افراد جر و بحث خانوادگی را تجربه می کنند، این موضوع امری طبیعی است اما تکرار آن می تواند مانع مهمی در برقراری ارتباط باشد، در هر اجتماعی ،حتی خانواده، هر فرد عقاید و اندیشه های خاص خود را دارد پس اختلاف نظر بین افراد طبیعی می باشد.

اما ما همواره باید یاد بگیریم که چگونه اختلاف و شرایط دشوار را بپذیریم و آن را مدیریت کنیم.

علت جرو بحث های خانوادگی

هیچ چیز در دنیا بی علت نیست، بنابراین برای اینکه بتوانیم مشکلات را حل کنیم باید در ابتدا علت آن را مشخص کنیم. جر و بحث ممکن است به صورت ناگهانی اتفاق بیفتد اما علت های آن به مرور زمان روی هم جمع شده و به صورت انفجار در خانواده خود را نشان می دهد.

دقت داشته باشید که اگر دعواهای کوچک مدیریت نشود به مرور تبدیل به مشکلات بزرگ و غیرقابل حل می گردد بنابراین در همان ابتدا به طور صحیح مشکلات را ریشه یابی کنید، اگر در این کار مشکل دارید می توانید از مشاور خانواده کمک بگیرید.

در ادامه به دلایل این مشکل پرداخته شده است:

  • زندگی با اعضای فامیل از علل بحث خانوادگی

برخی از زوجین به دلیل مشکلات مالی و سنت ها مجبور هستند کنار اقوام و خانواده خود زندگی کنند. ارتباط برقرار کردن در چنین خانواده های سخت و دشوار است. در چنین محیط هایی به دلیل اختلاف نظر، سلایق مختلف، سبک زندگی متفاوت زندگی سخت می شود و زمینه برای جر و بحث فراهم می شود.

  • ورود یک عضو جدید

ممکن است در خانه نوزادی به دنیا بیاید یا فردی ازدواج کند، عضویت افراد جدید به هر طریقی می تواند برای اعضای قدیمی ناراحت‌کننده باشد و باعث جر و بحث خانوادگی شود.

اعضای قدیمی ممکن است احساس کنند که با ورود فرد جدید به آن ها اهمیت داده نمی‌شود و سر کوچکترین مسائل ومشکلات جر و بحث راه بیندازند، عدم مدیریت این موضوع به مرور زمان باعث تیره شدن روابط خانوادگی می‌شود.

  • اختلاف نظر از علل جر وبحث خانوادگی

انسان ها عموما موجودات پیچیده ای هستند. ما هر کدام در خانواده ای زندگی کنیم اما دنیای متفاوتی داریم این موضوع کاملاً طبیعی است، بنابراین اگر فردی در خانواده نظر و عقاید خود را به دیگران تحمیل کند یا با نظر دیگران ساز مخالفت بزند قطعاً مشکلات عمیق و غیر قابل جبرانی به خود و دیگران وارد می‌کند.

علت بسیاری از اختلافات خانوادگی در ایران تفاوت در عقاید و بینش افراد است.

  • انتظار بیش از حد از علل جرو بحث های خانوادگی

انتظار باعث خراب شدن هر رابطه ای می شود، مثلا برخی از افراد انتظار دارند که طرف مقابل هیچ وقت اشتباهی انجام ندهد. حالا اگر به هر دلیلی اعضای خانواده دچار اشتباه شوند چون با انتظارات والدین همخوانی نداشته جر و بحث ها بالا می گیرد.

انتظار بیهوده مثل چشم بندی می ماند که جلوی دید انسان را می‌گیرد و اجازه نمی‌دهد که در وقت مشکلات به دنبال راه‌حل باشند و فقط دعوا راه می‌اندازد.

راهکارهای مناسب برای کاهش جرو بحث های خانوادگی

پس از این که باید به بررسی علت دعواهای خود بپردازید، باید به دنبال راهکارهایی برای کاهش و درمان آن ها باشید.

به خاطر داشته باشید که رابطه شما مانند یک گل تازه می باشد که نیاز به رسیدگی دارد و اگر مورد غفلت قرار بگیرد شاخه های آن خشک می شود و اگر بیش تر مورد غفلت قرار بگیرد حتی از ریشه خشک می شود.

  • قرار گرفتن در محیط مناسب

بهترین راه این است که افراد خانواده سعی کنند محیط زندگی جداگانه ای را برای خود فراهم کنند.  شاید در گذشته همه افراد می توانستند با هم زندگی کنند اما امروزه سبک زندگی،استقلال و نگرش افراد متفاوت شده است به همین دلیل نمی توانند با یکدیگر کنار بیایند.

 سعی کنید محیط زندگی خود را تغییر دهید و برای اعضای خانواده حد و مرز ها را مشخص کنید.

  • زمینه سازی در خانواده از راهکارهای کاهش جرو بحث خانوادگی

به هر حال در هر خانه‌ای تغییر و تحولات اتفاق می‌افتد، اما برای کاهش درگیری ها شما باید قبل از اینکه فرد جدیدی به خانواده شما وارد شود زمینه سازی کنید. افراد خانواده باید انعطاف پذیری خود را بالا ببرند یعنی بتوانند از دید فرد جدید به قضیه نگاه کنند.

به خاطر داشته باشید که همه این اتفاقات باید قبل از ورود اعضای جدید صورت بگیرد.

  • پذیرش عقاید دیگران

نظرات افراد تا زمانی که به جان کسی آسیبی نزنند محترم است.

شما باید بدانید که نباید دیگران را به شکلی که خود می خواهید تبدیل کنید. هیچ کس نباید کسی را به خاطر سبک زندگی تحت فشار روحی و روانی قرار دهد، بلکه باید سبک مسالمت‌آمیز را یاد بگیریم تا از بسیاری از جر و بحث ها جلوگیری کنیم.

متاسفانه در جوامع سنتی بسیاری از افراد توانایی پذیرش عقاید مخالف خود را ندارند، به خاطر داشته باشید که هرکس سبک زندگی خود را دارد و تا زمانی که به شما یا جامعه آسیب وارد نکند مورد احترام است.

  • کاهش انتظارات بیهوده از راه های کاهش جرو بحث خانوادگی

ما دوست داریم همیشه در خانواده صلح و دوستی برقرار شود و هیچ اشتباهی رخ ندهد، اما انسان ها بدون اشتباه چیزی را یاد نمی گیرند

در طول تاریخ از انسان های اولیه گرفته تا انسان های مدرن، یکی از راه های یادگیری آزمون و خطا بود است. مثلا وقتی میخواهیم غذایی را تهیه کنیم ممکن است چندین بار بسوزد ولی در نهایت به بهترین شکل آن را یاد می گیریم.

به همین دلیل نباید دیگران را تحت فشار قرار داد و انتظارات بیهوده نسبت به آن ها داشت، باید اجازه دهیم تا دیگران رو به جلو حرکت کنند و هر بار اشتباهی انجام دادند با آرامش آن ها را راهنمایی کنیم.

  • بهبود روابط در خانواده‌ها

این مشکلات در وهله اول نیاز به مدیریت والدین دارند. آن ها سنگ بنای هر رابطه را شکل می‌دهند و به فرزندان خود نحوه مقابله با مشکلات را می آموزند.

بنابراین والدین باید به جای بحث های بیهوده گفت و گو های مسالمت‌آمیز داشته باشند. بهتر است که برای این کار وقت مناسبی را مشخص کنند، زیرا اختلافات و جر و بحث های خانوادگی با یک گفت و گو بدون منظور، لحن مناسب و صبوری حل می شوند.

در چه زمانی باید به مشاور مراجعه کنیم؟

پیشنهاد می شود که در همان ابتدا به مشاور مراجعه شود زیرا همان طور که گفته شد بحث های کوچک ممکن است به دعواهای بزرگ منجر شوند که حل آن ها مدت زیادی زمان می برد.

اگر احساس می کنید که رابطه شما به مشکل خورده است و در برقراری ارتباط با یکدیگر مشکل دارید حتما به مشاور مراجعه کنید.

چگونه از هر جر و بحث جلوگیری کنیم؟

بهترین راه برای هر مشکلی پیشگیری از آن است، بنابراین باید سعی کنید همیشه با اعضای خانواده صحبت کنید و اجازه ندهید که کوچکترین ناراحتی به بزرگترین مشکل تبدیل شود.

در این هنگام برخی از افراد ترجیح می دهند که از کمک والدین یا یک دوست استفاده کنند تا میان آن ها داوری کرده یا به آن ها کمک کند.

برای این کار در ابتدا اطمینان حاصل کنید که فردی معتمد پیدا می کنید. البته به طور کلی توصیه می شود که از مشاور کمک بگیرید و دیگران را وارد زندگی خود نکنید.

چرا فرزندان به والدین خود بی احترامی می کنند؟

بی احترامی فرزندان با والدین نیز جزو جر و بحث های خانوادگی مهم است که باید به صورت جداگانه به آن پرداخته شود.

این سوال بسیاری از پدر و مادرها است. زمانی که فرزندان با والدین بدرفتاری می کنند، آن ها می خواهند بدانند که آیا در تربیت فرزندانشان اشتباهی وجود دارد که باعث این رفتار ها شده است یا خیر.

بی احترامی فرزندان به والدین

هر خانواده قانون مخصوص به خود را دارد به همین دلیل ممکن است رفتاری در خانواده بی احترام محسوب شود، در حالی که در خانواده ای دیگر بی احترامی نباشد.

با این حال به طور کل رفتارهایی مثل پریدن در میان حرف والدین، نادیده گرفتن درخواست های آن ها، داد و فریاد بر سر آن ها و استفاده از کلمات نادرست بی احترامی به والدین محسوب می شود.

علت بی احترامی فرزندان به والدین

برخی از رفتارها به طور ناخواسته منجر به تقویت و ادامه رفتار بی ادبانه می شود، از این رفتارها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عدم توجه به رفتارهای بی ادبانه
  • تشویق بچه ها به پرخاشگری
  • عادی شدن این رفتارها
  • عدم آگاهی در مورد این که چگونه به این رفتارها پایان دهیم
  • برخی از اختلالات روحی یا جسمی
  • آموزش های غلط
  • عادی بودن این رفتارها برای والدین
  • بخش بیش از حد والدین
  • رفتارهای متناقض والدین(عدم هماهنگی والدین)

اجازه به فرزندان برای بدرفتاری به هر دلیلی

مثلاً چون کودکی خشمگین است به او اجازه دهید که هر حرفی را بزند یا هر رفتاری را داشته باشد. این کار باعث شکل گیری عادت در او می شود.

برای همین لازم است که والدین واکنش های مناسب در برابر بی احترامی فرزندان داشته باشند، زیرا واکنش مناسب باعث پایان دادن به رفتار می‌شود، با این حال ممکن است با وجود تمام تلاش هایی که والدین برای تربیت درست فرزندان می کنند و تمام راه هایی که برای پایان دادن به بدرفتاری و بی احترامی فرزندان امتحان می کنند، باز هم نتجیه نگیرند.

در این شرایط باید از مشاور کمک گرفت، مشاور می تواند به طور تخصصی مشکلات را ریشه یابی کرده و راه مقابله با آن را به شما بیاموزد.

در برابر بی احترامی فرزندان چه می توان کرد؟

هنگامی که فرزندانتان شروع به بی احترامی و پرخاشگری می کنند می توانید از راه های زیر کمک بگیرید:

  • با مکث و با آرامش در مورد رفتار اشتباه آن ها اشاره کنید.
  • به صورت منطقی علت رفتار اشتباه را برای آن ها توضیح دهید.
  • به آن ها رفتاری جایگزینی به جای رفتار اشتباه پیشنهاد دهید.
  • تا زمانی که کودکتان رفتار جایگزین را انجام نداده رضایت خود را اعلام نکنید.
  • رفتار جایگزین را بارها تمرین کنید تا به صورت قانون در خانواده در بیاید.

چگونه می توان به فرزند خردسالم آموزش دهم که پریدن میان حرف ما بی ادبی محسوب می شود تا او دیگر این کار را تکرار نکند؟

هنگامی که کودک میان حرف شما می پرد و حرف شما را قطع می کند مکث کنید و به او اشاره کنید که عزیزم میدونم میخوای من به تو توجه کنم ولی این کار درستی نیست که وسط حرف کسی بپری در ادامه توضیح دهید که چرا این کار  درست نیست، برای اینکه تاثیر مناسبی بگذارد می‌توانید رفتار جایگزینی ارائه دهید و به او بگویید که هنگامی که حرف های من تمام شد تو می توانی حرف هایت را بزنی.

در این شرایط شما نیز نباید در میان حرف های کودک خود بپرید و باید اجازه دهید تا کودکتان حرف های خود را بیان کند. با این کار به او یاد می دهید که او نیز نباید این کار را انجام دهد.

اگر با وجود تمام اقداماتی که انجام شد باز هم شاهد رفتارهای بی ادبانه از طرف کودک بودیم چه کاری باید انجام دهیم؟

تشویق و تنبیه دو ابزار مهم در شکل گیری رفتار هستند، در این شرایط شما باید از روش های صحیح تنبیه آگاهی داشته باشید تا بتوانید فرزندتان را با نتایج با کارهای خود مواجه کنید و میزان رفتار مخرب را کاهش دهید.

اگر با روش های صحیح تنبیه آشنا نیستید بهتر است ابتدا در مورد این روش ها اطلاع کافی را کسب کنید زیرا روش های غلط ممکن است باعث مشکلات بیش تری شود.

آیا بی احترامی وبدرفتاری بیش از حد فرزندان می تواند ناشی از اختلال خاصی باشد؟

بله برای مثال کودکانی که دچار اختلال نافرمانی مقابله ای یا اختلال سلوک رفتارهای ناسازگاری ازخود نشان می دهند، به همین دلیل اگر بی احترامی از حد طبیعی بالاتر برود باید به روانشناس بالینی کودک مراجعه کنید.

منبع : علت جر و بحث های خانوادگی و بی احترامی فرزندان به والدین