X

روانشناسی نوجوان | چرا مشاوره زندگی نوجوان را نجات می دهد؟

روانشناسی نوجوان ، چرا مشاوره برای نوجوانان ضروری است

مشاوره روانشناسی نوجوان برای دوران حساس نوجوانی لازم و حیاتی می باشد زیرا نوجوانی دورانی است که در آن چالش های بسیاری روی می دهد و نوجوان با تغییرات زیادی همراه است و باید به این دوران دقت و توجه ویژه ای داشته باشید زیرا این دوره نقش مهمی در شکل گیری شخصیت فرد دارد.

روانشناسی نوجوان به والدین کمک می کنند تا با مشکلات و تغییرات دوره های نوجوانی به خوبی آشنا شوند و طرز برخورد با این مشکلات را بدانند زیرا بسیار طرز برخورد والدین با نوجوان مهم می باشد و روانشناس نوجوان امکاناتی برای والدین فراهم می کند تا سبک های فرزند پروری و شیوه های ارتباطی با نوجوان را به صورت صحیح آموزش ببیند و در هنگام برخورد با نوجوان آن نکات را در نظر بگیرد.

دوره نوجوانی بسیار پر تنش و چالش بر انگیز است و روانشناسی نوجوان در حل این بحران ها نقشی بسیاری دارد و بسیار پر اهمیت و راهگشا است، در ادامه این مقاله به بررسی روانشناسی نوجوان می پردازیم و اطلاعات مهمی را در مورد آن بیان می کنیم.

مشاوره روانشناسی نوجوان

مشاوره نوجوان نقش بسیار مهمی دارد و پلی میان والدین و نوجوان می باشد او می تواند به والدین کمک کند تا ارتباط صحیح و موثری با نوجوان خود داشته باشند و والدین با علایق و دیدگاه های نوجوان خود آشنا می شود و در این خصوص آگاهی کسب می کند که فرزندش را با دیدگاه خود قضاوت نکند و ویژگی های دوران رشد و بلوغ او را در نظر بگیرد.

یکی از کارهایی که معمولا والدین انجام می دهند نصیحت کردن نوجوان است که  باعث گارد گرفتن او می شود مشاوره نوجوان به والدین می آموزد که بدون نصیحت کردن با فرزندشان ارتباط کلامی برقرار کنند و با او صحبت کنند، همچنین برای حل برخی از مشکلات دوران نوجوانی، والدین نیاز به راهکارهای صحیح دارند و باید از آموزش های تخصصی استفاده کنند و مشاور در این خصوص کمک بسیاری به فرد می کند.

والدین باید این نکته را در نظر بگیرند که کمک گرفتن از روانشناس به این معنی نمی باشد که والدین نمی توانند از عهده نوجوان خود بربیایند، بلکه مشاور می تواند به والدین کمک کنند تا بهترین رفتار را داشته باشند و در لحظه تصمیم های درست تری را بگیرند، با این کار برقراری ارتباط میان والدین و فرزندان راحت تر می شود.

مشاوره روانشناسی بلوغ دختران

بلوغ در تمام دنیا برای دختران بسیار زودتر از پسران اتفاق می افتد و دوره ای است که در آن تغییرات جسمی و روانی بسیاری به وجود می آید و شخصیت و رفتارهای نوجوان با تغییراتی همراه می گردد، نوجوانان در این دوره با چالش ها و سوالات بسیاری رو به رو می شوند که اگر به درستی به آن ها پاسخ دهند و راه حل صحیح و مناسبی را پیدا نکنند استرس و اضطراب بسیاری در آن ها ایجاد می شود و احتمال دارد درگیر مشکلات  متعددی مانند افسردگی و اعتیاد شوند.

به همین دلیل بسیار مهم می باشد که والدین در برخورد با این تغییرات چه واکنش هایی از خودشان نشان دهند و در صورتی که رفتارهای آن ها نامناسب و اشتباه باشد ارتباط صمیمانه میان آن ها از بین می رود و مشکلات و چالش هایی به وجود می آید.

والدین اگر به روانشناس نوجوان مراجعه کنند و از او کمک بخواهند در این خصوص راهکارهای صحیحی به والدین خواهند داد تا پاسخ دهی صحیحی نسبت به افکار نوجوانان داشته باشند.

یکی از مشکلات شایع در میان دختران نوجوان بلوغ زود رس می باشد که باعث می شود مشکلات خلقی، عصبی و رفتاری دوران بلوغ شدیدتر شود و اگر بلوغ زیر هفت سال به وجود آید باید حتما جدی گرفته شود و در صورتی که در آن سن به بلوغ زودرس توجهی  نشود مشکلات رفتاری و روانی بسیاری برای دختران به وجود خواهد آمد هنگامی که والدین به روانشناس مراجعه کنند آن ها می توانند تا حدودی مشکلات و چالش های این دوره را حل نمایند.

روانشناسی نوجوان، مشاوره روانشناسی بلوغ پسران

دوران بلوغ در دختران و پسران با تغییرات بسیاری همراه می باشد ولی آن ها با یکدیگر تفاوت هایی دارند، پسران نسبت به دختران از هیجان و شیطنت بالایی برخوردار هستند و به همین دلیل در دوران بلوغ مشکلات رفتاری آن ها بیشتر می باشد و درگیری های بیشتری با اعضای خانواده خواهند داشت.

برای این که این مشکل به صورت صحیح حل شود والدین باید رابطه دوستانه و صمیمانه خود را با نوجوان حفظ کنند و پدر از تجربیات دوران بلوغ خود با فرزندش حرف بزند و در صورتی نبود پدر، کمک گرفتن از مشاوره نوجوان بسیار مفید می باشد و توضیحات و راهنمایی های جامعی در این خصوص در اختیار والدین، اعضای خانواده و فرد نوجوان قرار می دهند.

یکی از مشکلات جدی در میان پسران بلوغ دیررس می باشد و باعث به وجود آمدن مشکلات جدی مانند مشکلات خانوادگی، اجتماعی، منزوی شدن و گوشه گیر شدن می شود مشاوره و روانشناس نوجوان می تواند توضیحات مفیدی را به خانواده و خود نوجوان ارائه دهد تا با چالش ها راحت کنار بیایند و از مشکلات بعدی پیشگیری کنند.

آموزش جنسی نوجوانان

یکی از مهم ترین مواردی که در دوران نوجوانی باید به آن توجه شود آموزش مسائل جنسی می باشد، در دوره نوجوانی میل جنسی و کنجکاوی نوجوان در مورد مسائل جنسی زیاد است و در صورتی که نوجوان پاسخ های صحیحی در این زمینه دریافت نکند برای رسیدن به پاسخ راه های نامناسبی را انتخاب می کند و از طریق دوستان و روش های نادرست کنجکاوی خود را رفع می کند یکی از راه های نامناسب تماشا کردن فیلم های نامناسب می باشد که مشکلات و چالش های بسیاری را برای نوجوان به وجود می آورد و ممکن است نوجوان به سمت انحرافات جنسی کشیده شود و یا دچار بلوغ زودرس شود.

مشاوره و روانشناس نوجوان می تواند به سوالات جنسی که برای نوجوان پیش می آید به درستی پاسخ دهد و به او آموزش دهد که چطور امیال جنسی اش را کنترل کند، در دوران نوجوانی تربیت جنسی نوجوان بسیار مهم می باشد و اگر به صورت صحیح انجام شود باعث می شود تا هویت جنسی فرد به بهترین شکل صورت گیرد.

روانشناسی نوجوان، مشکلات تحصیلی نوجوانان

دوره نوجوانی دوران حساسی می باشد و با تغییرات جسمی و روانی زیادی همراه است و این تغییرات باعث می شود که بر جنبه های مختلف زندگی فرد اثر بگذارد، یکی از مشکلاتی که در این دوران به وجود می آید مشکلات تحصیلی است که بسیار شایع بوده و اگر به درستی کنترل نشود آینده فرد را به خطر خواهد انداخت.

در این دوران بسیار مهم است تا خانواده با نوجوان خود همراه باشد و ویژگی های این دوران را بشناسد و با شناخت و درک چالش ها و نگرانی های او، به مشکلات تحصیلی او کمک کنند و در صورتی که از روانشناس نوجوان کمک بگیرند این روند سریع تر انجام خواهد شد و ارتباط صمیمانه ای میان نوجوان و والدین به وجود می آید که در این حالت مشکلات راحت تر حل می شود.

مشاوره روانشناسی نوجوان، افسردگی در نوجوانان

یکی از مشکلات جدی در دوران نوجوانی و بلوغ، افسردگی می باشد زیرا در این دوران افسردگی به سختی مشخص می شود و احتمال دارد نشانه های آن با تغییرات خلقی معمول نوجوانی اشتباه گرفته شود و در صورتی که به درستی تشخیص داده نشود و درمان نشود مشکلات و انحرافات جدی برای فرد به وجود خواهد آورد و باعث به وجود آمدن انحرافات اجتماعی، خودآزاری و خودکشی خواهد شد.

والدین برای این که افسردگی نوجوان را رفع کنند باید در کنار او باشند و احساسات او را به درستی درک کنند و از انتقاد کردن و جر و بحث کردن با او بپرهیزند نیز می توانند از روانشناس نوجوان کمک بگیرند، روانشناس آموزش های لازم و نحوه برخورد با نوجوان و تمایل آن به تنهایی را بیان می کند و در این خصوص راهنمایی لازم را ذکر می کند.

مرکز مشاوره روانشناسی ستاره ایرانیان

بر اساس مطالبی که بیان شد، استفاده از خدمات روانشناسی برای ارتباط بهتر و صحیح تر با نوجوان امری لازم و ضروری می باشد امروزه بسیاری از افراد به خاطر دلایلی مانند مشغله های زیاد و کمبود وقت نمی توانند به صورت حضوری از راهنمایی های روانشناس بهره مند شوند و باید از خدمات تلفنی و اینترنتی استفاده کنند.

مرکز مشاوره ستاره ایرانیان دارای متخصصان و روانشناسان با تجربه ای می باشد که به صورت تلفنی و حضوری در خدمت مراجعین هستند و در این زمینه راهنمایی های لازم را بیان می کنند.

منبع : روانشناسی نوجوان | چرا مشاوره زندگی نوجوان را نجات می دهد؟