X

توقعات نوجوانان از پدر و مادر

نوجوانی سن خاصی است و در این سن نوجوان نیازمند توجه و تحسین می باشد و نیاز دارد که مورد توجه قرار گیرد و از او قدردانی شود اما بسیاری از والدین نکات مثبت فرزندشان را در این دوره نمی بینند و به آن اشاره نمی کنند و فقط نسبت به نکات منفی فرزندشان واکنش نشان می دهند.

والدین باید به خوبی به نوجوانشان توجه کنند مثلا اگر فعالیت مثبتی از طرف فرزندشان می بینند او را مورد تحسین قرار دهند تا در آن زمینه پیشرفت بیشتری داشته باشد.

در دوران نوجوانی افراد اعتماد به نفس ضعیفی دارند به همین دلیل باید مورد توجه والدین قرار گرفته و به خوبی مورد تشویق و تحسین قرار بگیرند و پدر و مادر کارهای مثبت او را مهم در نظر بگیرند و آن ها مورد تشویق قرار دهند.

والدین باید نیازهای فرزندشان را به خوبی بدانند و بفهمند که نوجوانشان از آن ها چه توقعاتی دارد در این صورت می تواند رابطه بهتر و موثرتری با فرزندش داشته باشد و با یکدیگر رابطه ای صمیمانه و دوستانه دارند.

توقعات نوجوانان از پدر و مادر – محبت و یاری

در دوران نوجوانی فرد توقع دارد تا او را بفهمند و دوست دارد در کنار کسانی باشند که می داند در شرایط بحرانی می توانند از او حمایت کرده و پشتیبانش باشند در این دوره نوجوان توقع دارند تا به او محبت شود و رابطه دوستانه با دیگران داشته باشد و در صورت نیاز به کمک به او یاری برسانند.

در این سن والدین و مربیان باید به نوجوان بیشتر نزدیک شوند و با او روابط دوستانه ای داشته باشند و او را به عنوان یک نوجوان بپذیرند و قبول کنند که دیگر بچه نیست و کم کم وارد بزرگسالی می شود.

با انتقال حس خوب به نوجوان می توانید همراه خوبی باشید و به او کمک کنید تا به آسانی از این دوران عبور کند.

دانش و تخصص:

اگر والدین در یک زمینه دانش و تخصص لازم را داشته باشد در این صورت برای نوجوان بسیار جذاب خواهد بود که می تواند در زمینه ای با والدینش به صحبت و مصاحبت بپردازد و احساس می کند دیگران تنها نیست.

او با سوال پرسیدن از والدینش می تواند به بسیاری از سوالات اساسی و علمی که برای او بی پاسخ مانده است به جواب برسد و از سردگمی و ابهاماتی که برای او پیش آمده است رها شود.

تفاوت های فردی:

افراد از همان ابتدا که متولد می شوند با یکدیگر متفاوت هستند و این تفاوت های فردی از زمان تولد تا پیری در همه انسان ها وجود دارد و در همه مراحل زندگی موثر می باشد.

اما در زمان نوجوانی این تفاوت ها شدت بیشتری دارد چون این دوره باعث می شود تا تنوع و اختلافاتی در منش ظاهر شود.

پس معلم باید به این نکته توجه کند و بیشتر از قبل تنوع و تفاوت را در پیش گیرد و شرایط فردی را در نظر گرفته و تربیت خود را متناسب با طبیعت های فرد سازگار و متناسب سازد.

توقعات نوجوانان از پدر و مادر – شخصیت شناسی:

والدین باید فرزند خود را به خوبی بشناسند و به شخصیت او پی ببرند تا بتوانند بر اساس آن رفتار خود را با واقعیت های خلقی نوجوان تطبیق دهند و منطبق بسازند.

توقعات نوجوانان از پدر و مادر – آینده نگری:

وقتی که فرد به دوره نوجوانی می رسد آینده نگر می شود و به آینده توجه بسیاری می کند او در این سن به جای علاقه ای عملی و آنی خود به آینده تمرکز بیشتری دارد و میل به کمال مطلوب جایگزین افکار آنی او می شود.

در دوره نوجوانی بیشتر ذهن او درگیر انتخاب شغل می باشد و بیشتر دوست دارد خود را برای کنکور و ورود به دانشگاه آماده کند و دانشگاه، تحصیل و شغل بیشتر مشغله ذهنی او می باشد.

در این دوره والدین باید آینده نگر باشند و به عزم و اراده نوجوان توجه کرده و او را مورد حمایت قرار دهند تا در زمینه علایق خود موفق شود.

توجه به پرورش جسمی و جنسی:

در این دوره والدین باید به مسائلی مانند تغذیه نوجوان، ورزش های مناسب، ترغیب به ورزش های گروهی، وزن، قد، آموزش مسائل جنسی و غیره توجه کند.

در این سن بسیاری از نوجوانان با مسائل جنسی رو به رو می شوند و افکارشان درگیر این مسائل شده، در این شرایط والدین باید اطلاعات لازم در این زمینه را به فرزندشان بدهند و او را آگاه سازند تا بتوانند جلوی بسیاری از انحرافات معمول را بگیرند.

اگر والدین در این زمینه بی توجهی کنند و به آگاهی لازم را در اختیار فرزندشان قرار ندهند ممکن است این مسئله باعث شود تا افکار وسواسی و وحشت هایی دوران بلوغ در فرد ظاهر شود.

والدین بهتر است به طور انفرادی با فرزند خود به گفت و گو بپردازد و آگاهی های لازم را به او بدهد.

رشد اخلاق:

در دوره نوجوانی باید رشد اخلاق فردی مورد توجه والدین قرار بگیرد و به آن اهمیت داده شود در دوره نوجوانی احساسات بر روی اخلاق فرد تاثیر می گذارد.

والدین برای اینکه تغییرات مثبتی در رشد اخلاق نوجوان به وجود آورند باید اقداماتی را انجام دهند که در زیر این اقدامات ذکر شده است این موارد از رفتارهای مطلوب و صحیح می باشد.

  • تحسین کارهای پسندیده
  • یکرنگی در رفتار و گفتار با نوجوان
  • پاکدلی و صداقت
  • الگو سازی و الگو دهی مناسب
  • تقویت احساس اعتماد به نفس در نوجوان
  • صراحت و ابهام زدایی از ذهن نوجوان
  • تنها نگذاشتن نوجوان از نظر روحی و همدلی
  • توجه به علایق نوجوان
  • همدلی
  • حل تعارض ها
  • ایجاد تعادل بین تفریح و درس
  • داشتن فضای صحیح در محیط خانه
  • احترام به نوجوان
  • امید دادن به او

رشد عقلی:

بر اساس نظر روانشناسان در دوره نوجوانی عقل و هوش رشد پیدا می کند و استعدادهایی در فرد ظهور و رشد می کند.

در این دوره والدین باید حوصله کافی داشته باشند و با حوصله نوجوان خود را در زمینه های شخصی، امتحانات، تحصیل، هنر وغیره راهنمایی کنند علاوه بر این والدین باید بر اساس توانایی نوجوان و شرایط زندگی او، توقعات لازم را داشته باشند.

بهداشت روانی:

در دوران نوجوانی فرد به احتمال زیاد احساسات و حالت هایی مانند افکار وسواسی، بی نظمی های مزاجی، لغزش های جنسی، وابستگی های عاطفی، پرخاشگری، فرار از واقعیت ها، فرو رفتن در رویا، واکنش های آنی و غیره را تجربه کرده می کند.

در این سن، والدین باید بهداشت روانی نوجوان را در نظر بگیرند و سعی کنند به نوجوان کمک کرده و او را از آشفتگی های روانی دور کنند و باید به نگرانی های نوجوان توجه کنند.

بر اساس نظر روانشناسان هنگامی که دختر و پسر به بلوغ می رسد تغییرات بسیاری در آن ها به وجود می آید و دوره بلوغ باعث می شود تا فرد از نظر شخصیت تغییر کند چون بر شخصیت نوجوان نیز اثر می گذارد.

به عنوان مثال فرد دوست دارد بیشتر اوقات تنها باشد و یا خودش را درگیر تخیلات می کند.

در این هنگام والدین باید او را درک کنند و او را تحت فشار قرار ندهند و از او توقعات بسیار بزرگی نداشته باشند، در این سن والدین باید به علایق و تلاش او توجه کنند هر چند او گام های کوچکی برای رسیدن به اهدافش بر می دارد اما باید مورد توجه والدینش قرار گیرد تا این دوره را با موفقیت به پایان برساند.

منبع : توقعات نوجوانان از پدر و مادر