X
    دسته بندی ها: کتاب CANTAB

تفسیر نتایج آزمون حافظه بازشناسی کلامی (VRM)


برای آزمون VRM، پنج سنجش نتایج در دسترس می‌باشد. برای حالت‌های استاندارد ارائه شده توسط مجموعه تحقیقاتی CANTAB 3.2، سنجش‌های یادآوری آزاد فقط برای حالت‌های سریع این آزمون اعمال می‌شوند؛ سنجش‌ شناخت بر روی هیچ یک از حالت‌ها اعمال نمی‌شوند.

گزینه‌های در دسترس

• مرحله یادآوری:

این مورد می‌تواند تنظیم نشده باشد تا شامل تمامی مراحل یادآوری ارزیابی شده باشد یا در صورتی که شما از حالت آزمونی استفاده می‌کنید که بیش از یک مرحله یادآوری دارد، بر روی مرحله ارزیابی خاصی تنظیم شود.

• هدف:

این مورد می‌تواند بر روی اهداف صحیح (که به درستی پذیرفته شده‌اند) یا موارد گمراه‌کننده صحیح ( که به درستی رد شده‌اند) تنظیم شود یا خالی گذاشته شود تا شامل تمامی اهداف صحیح و موارد گمراه‌کننده صحیح باشد.

علاوه بر این، اگر شما چک باکس تنظیمات پیشرفت را در بالای پنجره بالای تعریف نمونه خلاصه ارزیابی کنید، شما خواهید توانست که این دو گزینه اضافی را به نحوی تنظیم کنید که بتوانید حالت PRM را انتخاب کنید. این مورد برای بررسی کردن برخی موارد، برای مثال درصد صحیح آنی و درصد صحیح تاخیری مفید خواهند بود.

یادآوری آزاد (free recall) – تعداد کل صحیح

در مرحله یادآوری آزاد، این مورد عبارت از تعداد کل کلمات تشخیص داده شده¬ای می‌باشد که به صورت صحیحی از مرحله ارائه یادآوری شده‌اند. دامنه: صفر تا 12 ( یا صفر – 18 برای حالت‌های 18 کلمه‌ای). گزینه مرحله یادآوری می‌تواند بر روی این سنجش اعمال شود. مقادیر بالاتر بهتر می‌باشند.

یادآوری آزاد (free recall) – تعداد کل کلمات جدید(total novel words)

در مرحله یادآوری آزاد، این مورد عبارت از تعداد کل کلمات یادآوری شده¬ای می‌باشند که در مرحله ارائه وجود نداشته¬اند. دامنه: از صفر به بالا هیچ نوع محدوده بالایی ندارد. گزینه مرحله یادآوری می‌تواند بر روی این سنجش اعمال شود. مقادیر بالاتر بهتر می‌باشند.

یادآوری آزاد (free recall) – تعداد کل کلمات ارائه شده (total perseveration)

در مرحله یادآوری آزاد، این مورد عبارت از تعداد مواردی است که فرد یادآوری¬های مربوط به کلمات یادآوری شده گذشته در مرحله ارائه را به درستی یادآوری می‌کند. دامنه: از صفر به بالا هیچ نوع محدوده بالایی ندارد. گزینه مرحله یادآوری می‌تواند بر روی این سنجش اعمال شود. مقادیر بالاتر بهتر می‌باشند.



بازشناسی (recognition) – تعدا کل صحیح

در مرحله بازشناسی، این مورد عبارت از تعداد کل کلماتی می‌باشد که فرد به صورت صحیحی از مرحله ارائه تشخیص می‌دهد.

گزینه 1 می‌تواند بر روی این سنجش اعمال شود. در صورتی که این مورد خالی گذاشته شود، تعداد کل کلماتی که به درستی تشخیص داده شده‌اند (هم اهداف یادآوری شده به صورت صحیح و هم موارد گمراه‌کننده رد شده به صورت صحیح) گزارش خواهند شد (حداقل 24 یا 36 که بستگی به حالت دارد؛

“اهداف صحیح” تعداد اهدافی را گزارش خواهد داد که به صورت صحیحی تشخیص داده شده‌اند (حداکثر 12 یا 18، که بستگی به حالت دارد) و “موارد گمراه‌کننده صحیح” که تعداد موارد گمراه‌کننده¬ای را گزارش خواهد داد که به صورت صحیحی رد شده‌اند (حداکثر 12 یا 18، که بستگی به حالت دارد). گزینه هدف می‌تواند بر روی این سنجش اعمال شود. مقادیر بالاتر بهتر هستند.

بازشناسی – تعداد کل مثبت¬های اشتباه (total false positive)

در مرحله بازشناسی، این مورد عبارت از مواردی خواهد بود که فرد به یک کلمه گمراه‌کننده، جواب “بله” می‌دهد. دامنه: صفر تا 12 یا 18، که بستگی به حالت دارد. هیچ نوع گزینه‌ای بر روی این سنجش اعمال نمی‌شود. مقادیر کمتر بهتر هستند.

دانلود رایگان pdf کتاب مجموعه آزمون‌های ارزیابی عصب روانشناختی کنتب  + CANTAB

از طریق  سایت همسرانه  برای شما فراهم شده است.

منبع: دادخواه، یاسر و نگار احمدی (1388).  مجموعه آزمون‌های ارزیابی عصب روانشناختی CANTAB ، انتشارات نارون دانش.