تحقیر شدن در رابطه ، با احساس حقارت در رابطه چه کار کنیم؟

تحقیر شدن در رابطه ، با احساس حقارت در رابطه چه کار کنیم؟

احساس تحقیر شدن در رابطه یکی از مشکلاتی می باشد که بر روی روابط عاطفی تاثیر بسیاری می گذارد و به آن آسیب وارد می کند، این احساس باعث می شود تا فرد اعتماد به نفس خود را از دست بدهد و نتواند آن طور که دوست دارد در زندگی خود عمل کند.

عوامل مختلفی می تواند باعث به وجود آمدن احساس حقارت در رابطه عاطفی شود که عبارت اند از اختلاف سطح تحصیلی یا طبقاتی، وجود مشکلاتی در سبک شخصیتی طرفین و نداشتن مهارت های ارتباطی نمونه ای از این عوامل می باشد.

اگر شما در رابطه ای قرار گرفته اید که احساس می کنید تحقیر می شوید و برای تلاش می کنید تا احساسات منفی شما بهبود یابد می توانید این مقاله را مورد مطالعه قرار دهید، مطالب آن می تواند برای شما مفید باشد.

چه چیزی باعث احساس تحقیر شدن در رابطه می شود؟

رابطه سالم باعث می شود تا فرد بهداشت روانی سالمی داشته باشد و بر روان او تاثیر بسیاری می گذارد، زمانی که رابطه سالم باشد افراد می توانند صادقانه و بدون قضاوت با یکدیگر ارتباط برقرار کنند اما زمانی که طرفین احساس کنند تحت نظر و کنترل می باشند و همه رفتار های آن ها مورد ارزیابی قرار می گیرد دیگر نمی توانند خود واقعی شان را در رابطه  نشان دهند و دائما تلاش می کنند نقش بازی کنند و خود را پنهان نگه دارند.

در این شرایط فرد هنگامی که با ارزیابی های منفی رو به رو می شود اعتماد به نفس او تا حد زیادی کاهش می یابد و در نتیجه احساس حقارت و پوچی به او دست می دهد.

علاوه بر قضاوت و ارزیابی های نا به جا در رابطه عواملی دیگری وجود دارد که می تواند احساس تحقیر شدن را رابطه را در فرد ایجاد کند برای مثال بسیاری از افراد شخصیتی شکننده دارند و اعتماد به نفس آن ها پایین می باشد و هر حرف و حرکتی را به خودشان می گیرند و به عنوان تحقیر شدن تعبیر می کنند در این شرایط مشکل از طرف مقابل نمی باشد بلکه ساختار روانی فرد مشکل دارد که به همه چیز نگاه منفی دارد و آن را به عنوان یک تهدید تلقی می کند.

در بسیاری از اوقات احتمال دارد احساس حقارت در رابطه دوستی یا با شریک عاطفی به قدری زیاد باشد که فرد دیگر قادر نباشد رابطه عاطفی خود را ادامه دهد، در این شرایط بهتر است با مشاور و روانشناس صحبت شود تا فرد بتواند تصمیم درستی بگیرد.

تاثیر شخصیت بر احساس شما از رابطه

سعی کنید قبل از آن که وارد رابطه عاطفی و جدی شوید سبک های ارتباطی و شخصیتی خود و طرف مقابلتان را مورد بررسی قرار دهید، به روانشناس مراجعه کنید تا در این زمینه راهنمایی های لازم را برای شما انجام دهد.

زیرا افرادی که شخصیتی سلطه طلبی دارند از قرار گرفتن در جایگاه های پایین تر در هر رابطه ای اجتناب و دوری می کنند و زمانی که در این موقعیت قرار گرفتند احساس حقارت بسیاری در آن ها به وجود می آید در واقع آن ها نمی توانند فردی را ببینند که در زمینه های اقتصادی، اجتماعی و تحصیلی بالاتر از آن ها قرار گرفته است و با این فرد دچار مشکلات و تعارضات بسیاری می شوند. به همین دلیل مراجعه به روانشناس  برای شناخت، قبل از رابطه مهم می باشد.

با احساس تحقیر شدن در رابطه چه کار کنیم؟

تحقیر شدن توسط شریک عاطفی، بر روی رابطه عاطفی افراد تاثیر بسیاری خواهد گذاشت و هر چه دیرتر برای رفع احساسات منفی خود اقدام کنند رابطه عاطفی با صدمات بیشتری رو به رو خواهد شد.

به همین دلیل نباید مشکل را نادیده بگیرید و همان ابتدا باید با آن رو به رو شوید و راه حلی برای آن یافت، در ادامه این مقاله چند راهکار عمومی برای بهبود احساس حقارت در رابطه عاطفی بیان می کنیم.

مشاوره تحصیلی کسی که از درس خوندن پیشمون شده و می خواهد درست انتخاب رشته کنه

تحقیر شدن در رابطه، از بیان کردن احساسات خود نهراسید

ریشه بسیاری از مشکلات بیان نکردن احساسات می باشد زیرا افراد هنگامی که احساساتشان را از یکدیگر مخفی می کنند و با هم به گفت و گو نمی پردازند، همین مسئله باعث می شود تا سوء تفاهم هایی به وجود آید و فاصله عاطفی میان زوجین بیشتر شود.

زوجین می توانند در فضایی صمیمانه و دوستانه احساساتشان را با یکدیگر در میان بگذارند و با یکدیگر در مورد این موضوع صحبت کنند، به طور مثال به طرف مقابل خود بگوید که چقدر از بابت این احساسات ناراحت و آزرده می شود و در کنار یکدیگر تلاش کنند تا به راه حلی مناسب برای حل این مشکل بپردازنند.

تحقیر شدن در رابطه

هر چند وقت یک بار رابطه خود را مرور کنید

برای این که رابطه شما رو به پیشرفت باشد می توانید هر چند وقت یک بار رابطه خود را مرور کنید و در این دوره زمانی می توانید مسائلی که شما را آزار می دهد را بیان کنید و نظرات و صحبت های طرف مقابل خود را بشنوید اگر همین روند را به طور منظم انجام دهید مسائلی که باعث سوء تفاهم و حقارت شما می شود به زودی شناسایی شده و رابطه شما بهبود خواهد یافت.

از یک زوج درمانگر کمک بگیرید

در بسیاری از مواقع رابطه عاطفی به دلیل برخوردها و واکنش های اشتباه و نامناسب آسیب های بسیاری می بیند که هیچ کدام از افراد به تنهایی نمی توانند آن را ترمیم کنند، احساس تحقیر شدن در رابطه بسیار آزار دهنده است و به راحتی می تواند عشق و علاقه میان طرفین را از بین ببرد.

امروزه روانشناسان و مراکز مشاوره برای ترمیم رابطه عاطفی ارزش بسیاری قائل هستند و به طور اختصاصی به آن می پردازند، شما برای بهبود رابطتان می توانید به زوج درمانگر مراجعه کنید و او بدون قضاوت و در فضای امن به بررسی مشکل شما می پردازد.

درمانگر در ابتدا عامل اصلی که باعث به وجود آمدن احساس حقارت در میان شما شده است را شناسایی می کند و بعد از آن طرح درمان مناسب را برای شما مشخص می کند و علاوه بر این به آموزش مهارت های ارتباطی و مهارت های زندگی می پردازد تا از این طریق به شما کمک کند ارتباط عاطفی که از دست داده اید را به دست آورید.

وضعیت روانی خود را بررسی کنید

همان طور که قبلا بیان شد احساس تحقیر شدن در رابطه احتمال دارد به خاطر ضعف های درون روانی فرد باشد و زمانی که فرد تحت فشار های روانی و روحی قرار می گیرد، اعتماد به نفس او دچار آسیب می شود و از نظر سلامت روان با مشکلاتی رو به رو می شود.

در این شرایط فرد هر حرف و سخنی را بد برداشت می کند و تصویر های منفی و اغراق آمیزی را در رابطه به وجود می آورد و در این شرایط آسیب پذیری روانی فرد افزایش می یابد، به همین دلیل سعی کنید علاوه بر در نظر گرفتن راهکار های مطرح شده به سلامت روان خود بپردازید و به کمک روانشناس تلاش کنید تا احساسات خود را بهتر از قبل مدیریت کنید و احساس حقارت را از خود دور کنید، در این هنگام رابطه شما با همسرتان بهبود خواهد یافت.

آشنایی با مرکز مشاوره

مراکز مشاوره در زمینه های خانواده، ازدواج، اعتیاد، جنسی، کودک، مشاوره شغلی، مشاوره تحصیلی و غیره خدمات جامع و خوبی ارائه می دهد، مرکز مشاوره ستاره ایرانیان از متخصصین و روانشناسان برجسته ای تشکیل شده اند که خدماتی با بالاترین کیفیت ارائه می دهند و به صورت تلفنی و اینترنتی پاسخگوی مراجعین می باشند.

منبع : تحقیر شدن در رابطه ، با احساس حقارت در رابطه چه کار کنیم؟

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *