توصیه هایی برای داشتن رژیم شیردهی سالم

رژیم شیردهی ، توصیه هایی برای داشتن رژیم شیردهی سالم

بسیاری از مادران برای این که رژیم شیردهی مناسبی داشته باشند از متخصصان سلامت و تغذیه سوالاتی را می پرسند، یکی از مهم ترین منبغ تغذیه ای نوزاد شیر مادر می باشد که اگر در دوران شیردهی مادر رژیم غذایی خوبی را دنبال نکند در این صورت کودک در رشدش با مشکلاتی رو به رو خواهد شد و مواد مورد نیاز او تامین نمی گردد.

از طرف دیگر شیردهی به کودکان فرایندی انرژی بر می باشد و بسیاری از بانوان در این دوران حس ضعف و گرسنگی به آن ها دست می دهد و به همین دلیل بسیار مهم است تا آن ها غذاهای مقوی تری را استفاده کنند و با استفاده از این روش بتوانند با نیرو و توان بیشتری فعالیت های روزانه خودشان را انجام دهند.

در صورتی که شما هم می خواهید در دوران شیردهی برنامه غذایی سالمی داشته باشید باید تا انتها این مقاله را مورد مطالعه قرار دهید و در این زمینه اطلاعات خودتان را افزایش دهید.

رژیم شیردهی چیست و چه کمکی به مادران می کند؟

رژیم تغذیه ای نوعی راهنمای تغذیه ای برای مادرانی می باشد که از شیر خودشان برای تغذیه کودک استفاده می کنند، این رژیم به مادران کمک می کنند برای این که مواد مورد نیاز بدن کودک شان را تامین کنند چه غذاهایی را استفاده کنند و چه چیز های را مصرف نکنند، در رژیم شیردهی معمولا مواد غذایی که استفاده می شود بسیار مفید و مقوی می باشد تا مادران دچار ضعف و گرسنگی نشوند و به این ضعف که به خاطر شیر دادن نوزاد به وجود می آیند غلبه کنند، در این صورت آن ها کارهای روزانه خودشان را با کیفیت بیشتری انجام خواهند داد و از پس کارهای مرتبط با نقش مادری به خوبی بر می آیند.

رژیم شیردهی و لاغری در این دوران

بسیاری از مادران رژیم شیردهی با رژیم لاغری را اشتباه می گیرند و بسیاری از متخصصان استفاده کردن از رژیم لاغری در دوران شیردهی را مناسب نمی دانند و به مادران توصیه می کنند اقلا تا پایان سال اول شیردهی صبر کنند و در برنامه روزانه شان محدودیت های غذایی قرار ندهند.

اگر در دوران بعد از زایمان احساس می کنید دچار اضافه وزن شده اید و تناسب اندامتان از دست رفته است در این حالت بهتر است کمی شکیبا باشید و سعی کنید به طور آهسته در جهت تناسب اندامتان گام بردارید و در آن مسیر حرکت کنید.

در این شرایط بیش از هر زمان دیگری شما نیاز دارید تا مواد غذایی کافی و مغذی در طول روز دریافت کنید و اگر کالری زیادی را از دست بدهید می تواند برای سلامتی شما مشکلاتی را به وجود آورد و برای کودکتان ناکامی های رشدی به همراه داشته باشد، در این موقعیت در صورتی که از رژیم لاغری استفاده می کنید باید تلاش کنید تا کالری زیادی را در زمان اندک از دست ندهید و سعی نکنید تا به طور ناگهانی کاهش وزن زیادی داشته باشید و کم کردن وزن زیاد را برای خود هدف گذاری نکنید.

میزان کالری مورد نیاز در یک رژیم شیردهی سالم

مادران در دوران شیردهی نسبت به سایر بانوان نیاز به دریافت ۵۰۰کالری در طول روز دارند اما آن ها باید این نکته را در نظر بگیرند که توانایی و ذخایر بدنی هر فرد با دیگری متفاوت می باشد و در این خصوص قانون ثابت و یکسانی وجود ندارد که به شما بگوید باید چقدر کالری مصرف نمایید.

رژیم شیردهی

متخصصان تغذیه کالری مورد نیاز برای مادران شیرده را با عوامل مختلفی می سنجند و مواردی مانند میزان اشتهای کودک، سن و وزن او، شاخص توده بدنی مادر و عوامل دیگری مانند تحرکات بدنی فرد در طول روز را مورد بررسی قرار می دهند. تا بر اساس آن رژیم شیردهی سالمی را ارائه دهند.

مشاوره تحصیلی کسی که از درس خوندن پیشمون شده و می خواهد درست انتخاب رشته کنه

توصیه هایی برای داشتن رژیم شیردهی سالم

با رعایت کردن برخی از توصیه های غذایی می توانید انرژی و نیروی بیشتری برای خودتان به وجود آورید و در این صورت سلامتی کودکتان را تضمین خواهید کرد، ما در ادامه این مقاله مهم ترین عواملی که برای رژیم شیردهی مفید می باشد را ذکر می کنیم.

  1. آب و مایعات بیشتری بنوشید

یکی از نکاتی که باید در دوران شیردهی باید به آن توجه شود تلاش برای پیشگیری از خشکی بدن و دریافت کردن آب کافی در طول روز می باشد، زیرا مادرانی که نوزاد شیر می دهند آب بدن آن ها تا حد زیادی از دست می رود و به همین دلیل فرد بیش از پیش احساس تشنگی می کند، باید برای خود قانون بگذارید تا بعد از هر دفعه شیر دادن به فرزند خود یک لیوان آب یا مایعاتی مانند شیر و آبمیوه های طبیعی مصرف کنید.

  1. به تنوع غذایی در رژیم خود اهمیت دهید

از آن جایی که غذاهایی که مصرف می کنید از طریق شیر به نوزاد منتقل می شود در این حالت باید به تغذیه خود تنوع بدهید و تنوع غذایی کافی در رژیم غذایی تان باشد و در این دوران غذاهای مختلفی را مورد استفاده قرار دهید، این کار باعث می شود تا کودک تان با طعم های مختلف آشنا شود و آن ها را دوست داشته باشد.

برخی از بدغذایی های کودک به نوع تغذیه مادر در دوران بارداری و شیردهی مربوط می شود و در صورتی که شما غذاهای محدودی را استفاده می کنید احتمال دارد که فرزندتان در آینده طعم جدید را نپسندد و خوشش نیاید.

  1. برای داشتن رژیم شیردهی سالم مصرف کافئین روزانه خود را محدود کنید

مصرف نوشیدنی های کافئین دار در دوران شیردهی ممنوع نمی باشد اما باید به صورت متعادل از آن ها استفاده کرد و از زیاده روی در مصرف آن خودداری نمود، متخصصان مصرف بیش از سه فنجان قهوه و چهار فنجان چای را در طول شبانه روز توصیه نمی کنند زیرا اگر بیش از حد مصرف شود کافئین آن وارد شیر می شود و از این طریق به کودک منتقل می شود.

کودکانی که کافئین زیادی مصرف می کنند باعث می شود تا در خواب با اختلالاتی رو به رو شوند و علائمی مانند بی قراری، تحریک پذیری و گریه های شدید را از خودشان نشان می دهند.

  1. از خوردن زیاد غذاهای نفاخ بپرهیزید

سیستم گوارشی کودکان در سال های اولیه زندگی ضعیف می باشد و همین مسئله باعث می شود تا بیش از بزرگسالان دچار دل درد و دل پیچه شوند، و مادرانی که از غذاهای گازدار و نفاخ استفاده می کنند بر روی شیر آن ها تاثیر می گذارد و باعث می شود که سیستم گوارشی کودک تحریک شود و مشکلات کودک در این خصوص افزایش یابد، و به همین دلیل مادر باید از مصرف بیش از اندازه نوشابه های گازدار و مواد غذایی نفاخ خودداری کند.

  1. برای داشتن رژیم شیردهی سالم از دریافت کافی ویتامین D مطمئن شوید

در دوران شیردهی مصرف ویتامین D از ضرورت و اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد و مصرف آن باعث می شود تا شما و کودکتان استخوان های سالمی داشته باشید و بیشتر ویتامین D بدن از طریق نور خورشید به دست می آید در صورتی که در معرض نور آفتاب قرار ندارید یا در فصل زمستان نور کمتری به پوست شما می رسد بهتر است از مکمل های غذایی استفاده کنید در این صورت باید به پزشک مراجعه کنید و داروهای مکمل که لازم است را مورد مصرف قرار دهید.

منبع : توصیه هایی برای داشتن رژیم شیردهی سالم

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *