تاثیر مواد مخدر بر بدن | آیا کرم در بدن ایجاد میشود؟

تاثیر مواد مخدر بر بدن ، عوارض مواد مخدر بر بدن

آیا می دانید مواد مخدر چه تاثیری بر روی بدن می گذارند؟ امروزه اعتیاد به مواد مخدر به یک نوع بیماری تبدیل شده است و یکی از راه های پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر و ترک آن اطلاع رسانی در مورد عوارض و آسیب هایی که بر بدن می گذارد می باشد اگر بیش از حد از مواد مخدر استفاده شود اثرات ویران کننده ای بر روی ذهن، رفتار و روابط فرد خواهد گذاشت و اثرات دائمی مواد مخدر به آرامی می تواند سیستم و عملکرد حیاتی بدن را با اختلالاتی رو به رو کند و باعث شود تا فرد ضعیف و ناتوان شود.

در این مقاله می خواهیم تاثیرات مواد مخدر بر بدن را مورد بررسی قرار دهیم و در این زمینه اطلاعاتمان را افزایش دهیم.

مواد مخدر چیست؟

به سه دسته مواد مخدر، مواد محرک و مواد توهم زا، مواد اعتیاد آور گفته می شود. اما در میان عموم همه این مواد به عنوان مواد مخدر شناخته می شود و اعتیاد داشتن به مواد مخدر نوعی بیماری می باشد که ذهن و مغز فرد را درگیر می کند اما بر روی جسم فرد هم اثر می گذارد، عوارض جسمی همیشه نمود بیشتری دارند زیرا باعث تغییراتی در ظاهر و بروز بیماری هایی می شود که توجه اطرافیان را به خود جلب می کند و بدن به خاطر مصرف مواد ضعیف و ناتوان می شود.

عوارض و تاثیر مواد مخدر بر بدن

اگر مواد مخدر را به صورت عام در نظر بگیریم همه مواد اعتیاد آور را شامل می شود و این مواد هر کدام ساختار شیمیایی متفاوتی دارند و عوارض و آسیب های آن با یکدیگر متفاوت می باشد با توجه موارد گفته شده به عوارضی که مواد مختلف بر بدن می گذارد توجه کرده و آن ها را مورد بررسی قرار می دهیم.

  1. تاثیر مواد مخدر بر بدن، تغییر وزن

با توجه به ماده ای که فرد مصرف می کند ممکن است دچار چاقی یا لاغری شود برای مثال شیشه از مواد محرک می باشد و به عنوان لاغری استفاده می کنند بسیار از افراد متقلب و سودجو، قرص های لاغری بدون مجوز می سازند که در آن مقداری شیشه می ریزند و به همین دلیل فرد را وابسته کرده و در دام اعتیاد گرفتار می کند.

  1. آسیب دهان و دندان

یکی از عوارض جسمانی که در مصرف کردن مواد رایج است آسیب دهان و دندان می باشد و این آسیب در مورد مواد تدخینی  یا همان کشیدنی بیشتر دیده می شود و افرادی که از مواد جویدنی مانند ناس استفاده می کنند بیشتر درگیر عفونت های دهان و لثه می شوند و این عفونت ها گاهی اوقات بسیار شدید می باشد.

  1. مشکلات گوارشی

یکی دیگر از عوارضی که مصرف مواد دارد کاهش آب بدن می باشد که باعث به وجود آمدن مشکلاتی مانند یبوست و مشکلات دیگر گوارشی می شود و هم چنین مشکلات دیگری مانند اسهال و حالت تهوع و استفراغ نیز به خاطر اعتیاد به وجود می آید.

  1. اختلالات پوستی

زمانی که مواد مخدر مصرف می کنید به مرور زمان باعث افزایش ضربان قلب و فشار خون می شود و رگ های بدن تحت تاثیر قرار گرفته و پوست فرد لکه دار می شود و در این حالت رنگ پوست به رنگ قرمز متمایل می شود. برخی از مواد مخدر مانند کراک و هروئین ممکن است حساسیت و خارش های پوستی شدیدی را به همراه داشته باشند.

  1. عفونت دستگاه تنفسی

موادی که به صورت کشیدن و دود کردن مورد استفاده قرار می گیرند باعث به وجود آمدن اختلالات ریه، سرفه های مزمن، خون ریزی مجاری تنفسی و التهاب قفسه سینه می شود و برای بسیاری از مصرف کنندگان سرطان ریه را به همراه خواهد داشت.

  1. تاثیر مواد مخدر بر بدن، کاهش قوای جنسی

مواد مخدر بر روی میل جنسی اثر می گذارند، به وجود آمدن اختلالات جنسی یکی از عوارض بسیار رایج در میان مصرف کنندگان مواد می باشد برای مثال بسیاری از افراد برای این که مشکلات نعوظ خود را بر طرف کنند از تریاک استفاده می کنند اگر چه مشکل نعوظ رفع می شود و باعث طولانی تر شدن انزال می شود اما اثر آن کوتاه مدت است. بسیاری از افراد به همین دلیل به سمت مصرف مواد کشیده می شوند اما در طولانی مدت اثرات آن از بین می رود و مشکلاتی مانند بی میلی جنسی برای فرد به وجود می آید.

مواد دیگر مانند محرک ها بر روی عملکرد جنسی تاثیرات متفاوتی می گذارند به صورتی که میل جنسی را تا حد غیر طبیعی بالا می برد و باعث می شود فرد رفتارهای پرخطر جنسی انجام دهد، با افراد متعددی در ارتباط باشد و رابطه های او محافظت نشده و بدون کاندوم می باشد.

  1. کاهش قدرت سیستم دفاعی بدن

هنگامی که فرد از مواد مخدر استفاده می کند بر قسمت های خاصی از بدنش آسیب هایی را وارد می کند و در کنار آن باعث می شود تا به بدن و کارکردهای آن آسیب های بسیاری وارد شود، زمانی که قدرت سیستم ایمنی بدن کم شده باعث به وجود آمدن مشکلات و بیماری های عفونی می شود و در صورتی که فرد از مواد استفاده نکند و دچار خماری شود با مشکلاتی مانند اسهال، استفراغ، اختلالات خواب، تغییرات خلقی و رفتاری همراه خواهد شد.

تاثیر مواد مخدر بر بدن، تاثیر مواد مخدر بر مغز

علاوه بر این که مواد مخدر بر روی بدن اثر می گذارد باعث به وجود آمدن مشکلاتی در دستگاه های ارتباطی، دخالت در مسیر انتقال و دریافت و پردازش طبیعی نورون ها می شود و هم چنین بر روی گیرنده های عصبی در مغز فرد اثراتی می گذارد.

تاثیر مواد مخدر بر بدن

در ادامه با برخی از آسیب هایی که بر روی مغز می گذارد آشنا می شوید:

  1. مواد مخدر بر روی گیرنده های عصبی که با درد، تنظیم تنفس و سیستم گوارشی مرتبط می باشد اثرات مخربی می گذارد و باعث کاهش درد، کاهش فعالیت مرکز تنفس، یبوست و اعتیاد می شود.
  2. مواد مخدر بر گیرنده های عصبی نوع دوم تاثیرات مخربی می گذارد و باعث کاهش درد و افزایش حجم ادرار می شود.
  3. زمانی که انتقال دهنده های عصبی مانند دوپامین افزایش می یابد باعث ایجاد توهم و هذیان در فرد می شود و در واقع فردی که از مواد محرک مانند آمفتامین و متامفتامین هم چنین مواد توهم زا مانند قرص اکس و گرد فرشته استفاده می کند دوپامین در مغز آن ها افزایش می یابد و علائم روان پریشی و هذیان گویی در این افراد ایجاد می شود و در صورتی که مصرف این مواد افزایش پیدا کند فرد به اختلالات روان پریشی مانند اسکیزوفرنی دچار می شود و تا آخر عمر باید با این بیماری دست و پنجه نرم کند.
مشاوره تحصیلی کسی که از درس خوندن پیشمون شده و می خواهد درست انتخاب رشته کنه

تاثیر مواد مخدر بر بدن، مواد مخدر و ابتلا به بیماری ها

یکی از تاثیراتی که مصرف مواد مخدر بر روی بدن می گذارد افزایش ابتلای افراد به بیماری های مزمن و حاد می باشد که برخی از این بیماری ها را در مقاله مورد بررسی قرار می دهیم:

  1. اچ آی وی و ایدز

افراد بیماری ایدز را از طریق خون و رابطه جنسی به دیگران منتقل می کنند، معتادانی که مواد مخدر تزریقی استفاده می کنند و از سرنگ های مشترک برای تزریق مواد استفاده می کنند بیشتر به این بیماری مبتلا می شوند. علاوه بر این افرادی که رابطه جنسی محافظت نشده ای دارند به احتمال بیشتری در معرض این بیماری قرار می گیرند.

  1. بیماری های کبدی و کلیه ای

اگر فرد به مدت طولانی از مواد مخدر استفاده کند مقدار زیادی از مواد سمی وارد بدن او خواهد شد و به کلیه و کبد او آسیب هایی را وارد می کند، بیماری های کبدی که به خاطر مصرف الکل به وجود می آید امری بسیار رایج می باشد.

  1. عوارض قلبی و عروقی

افرادی که از مواد مخدر استفاده می کنند به احتمال زیاد درگیر مشکلاتی و بیماری های قلبی مانند سکته، رسوب چربی در عروق یا گرفتگی رگ های قلبی می شوند هم چنین ماهیچه های قلبی آن ها ضعیف شده و ضربان قلب آن ها به صورت نامنظم می شود.

  1. هپاتیت

هپاتیت نوع سی یک نوع بیماری کبدی می باشد و افرادی که مواد مخدر را با سرنگ های مشترک استفاده می کنند بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند.

  1. سرطان

مواد مخدر به صورت طولانی مدت استفاده شود آسیب های بسیاری بر بدن فرد وارد می کند و منجر به انواع سرطان ها می شود که می توان به سرطان ریه، سینه و پوست اشاره کرد که از رایج ترین آن ها می شود و بسیاری از افراد معتاد به آن مبتلا می شوند.

  1. مشکلات تنفسی

اکثر مواد مخدر کشیدنی مانند حشیش ها، سیگار، تریاک و غیره باعث می شوند تا به دستگاه تنفسی و ریه های فرد آسیب وارد شود و بیماری هایی مانند برونشیت، سرطان ریه و آمفیزم را ایجاد می کنند.

  1. تاثیر مواد مخدر بر بدن، عوارض دوران بارداری

اگر فرد در دوران بارداری اعتیاد داشته باشد باعث تولد زودهنگام، سقط جنین و وزن کم هنگام تولد می شود و هم چنین سایر مشکلات رفتاری برای فرد به وجود می آید، علاوه بر این اگر در دوران بارداری مادر معتاد باشد احتمال دارد فرزندان آن ها نیز معتاد به دنیا بیایند و پس از تولد در معرض خطراتی قرار بگیرند چون کودک از شیر مادر استفاده می کند و شیر مادر معتاد، نوزاد را تحت تاثیر قرار می دهد و باعث می شود نوزاد دچار وابستگی و اعتیاد شود، این امر همچنین باعث بروز اختلالات عصبی و رشدی در فرد می شود.

تاثیر خدمات روانشناسی بر ترک اعتیاد

با توجه به این که مصرف مواد مخدر آسیب هایی به بدن وارد می کند بسیار ضروری است تا اعتیاد را ترک شود و با استفاده از خدمات روانشناسی می توانید انگیزه شما برای ترک مواد مخدر افزایش یابد و فرد با اراده بالا تصمیم بگیرد تا مواد مخدر را ترک کند  و هم چنین در این خصوص روانشناس به شما کمک می کند تا ترک موفقیت آمیزی داشته باشید و برای مصرف مجدد دوباره وسوسه نشوید، هم چنین مرکز مشاوره ستاره ایرانیان در این خصوص به شما کمک می کنند تا به صورت صحیح مصرف مواد را قطع کنید و در این زمینه خدمات تلفنی را ارائه می دهند.

منبع : تاثیر مواد مخدر بر بدن | آیا کرم در بدن ایجاد میشود؟

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *