مشخصات این آزمون:

مقاومت در برابر موارد نادرست.

زبان‌ها:

هلندی ، انگلیسی ، فرانسه ای ، آلمانی ، ایتالیایی، پرتقالی، اسپانیایی، سوئدی، ترکیه ای.

مشاوره تحصیلی کسی که از درس خوندن پیشمون شده و می خواهد درست انتخاب رشته کنه

کاربرد :

ارزیابی غیر شفاهی از هوش عمومی مربوط به داشتن عملکردی بالاتر از سطح متوسط که بر مبنای تفکر دفاعی می‌باشد؛ این آزمون برای افراد 12 ساله و بزرگ‌تر در دسترس می‌باشد.

پس زمینه نظری :

اجرای گسترده گروه‌های پیشرفته استاندارد ریون (SPM)، در نتیجه تقاضای موجود برای فرم گزینش کوتاه و همچنین برای یک آزمون نتیجه شده است تا قسمت 25% بالایی مربوط به دامنه ظرفیت شناختی را شناسایی می‌کند.

گروه‌های پیشرفته تصاعدی به منظور تامین این تقاضاها توسعه یافته است. APM شامل برخی تمرینات (مجموعه یک یا I به همراه 12 مورد) می‌باشد که همچنین برای گزینش کاربرد دارد، و مجموعه دوم (II) دارای 36 مورد می‌باشد که برای شناسایی حوزه‌های گسترده تر به کار گرفته می‌شود.

APM همانند سایر آزمون‌های گروه ریون، همچنین این قابلیت را دارد تا ترتیب و نظم خاصی را در موارد شلوغ پیدا کند و یا درک خاصی را از مولفه‌های تالیف شده که به صورت تصادفی ظاهر می‌شوند، به دست می آورد و یا به اصطلاح استنباط می‌کند (کلمه eductive یک واژه لاتین است که به معنای استنباط کننده، یا استنباط کردن می‌باشد).

به دلیل اینکه درک عمومی عبارت است از فرآیند شناختن، شامل ظرفیت مناسب برای پیدا کردن یک ساختار منظم در موارد آشفته و بی نظم می‌باشد، گروه‌های تصاعدی ریون (RPM) می‌توانند به عنوان یک استدلال و شناخت منطقی در نظر گرفته شوند.

اسپیرمن  و سایر روان شناسان بر این موضوع توافق دارند که فاکتور عمومی (g – factor) در بیشتر آزمون‌های هوشی وجود دارد که شامل دو مولفه مهم توانایی‌های استنباط و مولد می‌باشند. از این نقطه نظر، RPM یکی از اساسی ترین توانایی‌های انسانی را اندازه‌گیری می‌کند.

اجرا :

بعد از یک مرحله راهنمایی، موارد بر اساس سطح دشواری ارائه می‌شوند. فرد پاسخ‌دهنده با یک قلم نوری، ماوس، صفحه لمسی یا صفحه کلید کامپیوتر، یک مورد از هشت گزینه پاسخ را انتخاب می‌کند.

او می‌تواند پاسخ‌های انتخاب شده را اصلاح کند و همچنین می‌تواند به مرحله قبلی برگردد.

علاوه بر این، این مورد امکان پذیر است که مواردی را حذف کرد، که بعد از جواب دادن به آخرین مورد ارائه شده ارائه می‌شود. این ورژن از RPM  می‌تواند بدون هیچ محدودیت زمانی اجرا شود، و دقیقا همانند ورژن قلم و کاغذی باشد.

فرم‌های آزمون :

پنج فرم آزمون در دسترس می‌باشد. S1 (SI + II) و S5 (Set II) با محدودیت زمانی می‌باشند و S2 (SetI + II) ، S3 (SetI)، S4 (setII) بدون محدود زمانی هستند. این آزمون فقط برای استفاده کنندگان مربوط به حوزه اتحادیه اروپا در دسترس می‌باشد.

امتیاز بندی:

متغیرهای زیر امتیاز بندی می‌شوند:

“تعداد جواب‌های صحیح” برای Set I  و Set II”.

راهنمای آزمون نشان دهنده جواب‌های افراد و همچنین زمان مورد نیاز برای جواب دادن می‌باشد.

پایایی :

به صورت خلاصه، نویسندگان آزمون ضرایب همسانی را بین r = 0.83 و r = 0.87 بدست آورده اند. مقادیر پایایی آزمون مجدد برابر با rtt = 0.91 بوده است (در فاصله زمانی 6 تا 8 هفته ای).