مدت زمان درمان بیش فعالی از نظر متخصص

مدت زمان درمان بیش فعالی

مدت زمان درمان بیش فعالی چقدر می باشد؟ یکی از دغدغه های افرادی که برای بیش فعالی شان به روانپزشک مراجعه نمی کنند این است که آن ها گمان می کنند که در صورتی که دوره دارو درمانی آغاز شود تا آخر عمرشان باید دارو مصرف نمایند. یکی از اختلالات اعصاب و روان بیش فعالی می باشد که با فعالیت بیش از حد و غیر معمول فرد همراه است اما برای آن درمان های بسیاری وجود دارد.

یکی از روش های درمانی دارو درمانی می باشد که در کنار درمان های روانشناختی و رفتاری، بهترین تاثیر را بر روی فرد می تواند بگذارد و بهترین کار این است که از افراد متخصص و روانشناس کمک بخواهند تا اطلاعات لازم در مورد بیش فعالی را در اختیار شما قرار دهند، در ادامه این مقاله در مورد روش های درمانی بیش فعالی و طول مدت آن مطالبی بیان شده است.

علائم بیش فعالی

قبل از آن که به بررسی مدت زمان درمان بیش فعالی بپردازیم لازم است در مورد اختلال بیش فعالی آگاهی های لازم را به دست آوریم، بیماری بیش فعالی در کودکان و بزرگسالان به وجود می آید و یکی از نشانه های آن فعال بودن به صورت غیر معمول می باشد، ارتباط داشتن با افرادی که به بیماری بیش فعالی مبتلا می باشند دشوار است و والدین، معلمان، همکاران و کارفرمایان با سختی های بسیاری رو به رو می شوند.

کودکان و بزرگسالانی که به بیماری بیش فعالی دچار می شوند به خاطر این مسئله و نحوه واکنش مردم به اختلالاتی مانند افسردگی و اضطراب دچار می شوند.

اختلالات بیش فعالی علائم و نشانه هایی مخصوص به خودش را دارد که در زیر برخی از این علائم را بیان می کنیم:

  • فعالیت فیزیکی مداوم و زیاد
  • رفتارهای پرخاشگرانه و تحریک پذیری بالا
  • بروز رفتارهای ناگهانی و تکانه ای
  • ناراحت شدن و پریشانی با کوچک ترین مسئله
  • نداشتن تمرکز در انجام کارهایی مانند درس خواندن و یادگیری

نکته ای که باید به آن توجه شود این است که بیش فعالی قابل درمان می باشد و برای درمان آن روش های روانشناختی و دارویی زیادی ابداع شده است بنابراین می توانید به راحتی نشانه ها و علائم این بیماری را کنترل کنید و از شدت یافتن این بیماری جلوگیری نمایید. در صورتی که بتوانید این بیماری را به موقع تشخیص دهید مدت درمان آن کاهش خواهد یافت بنابراین تشخیص به موقع اهمیت بسیاری دارد.

مدت زمان درمان بیش فعالی

برای بسیاری از خانواده ها این سوال پیش می آید که فرزندشان تا کی می خواهد داروهای بیش فعالی را استفاده کند؟ ممکن است لازم نباشد کودک تان به مدت طولانی از این دارو ها استفاده کند زیرا مدت زمان استفاده از به شدت علائم و روند بهبودی آن بستگی دارد، برای این که نشانه های بیش فعالی بهبود یابد به زمان زیادی نیاز دارد اما نمی توان گفت که کودک تا کی باید از این داروها استفاده کند تا به طور کامل بهبود یابد، علاوه بر دارو باید از مداخلات روانشناختی و روان درمانی استفاده شود تا فرد نتیجه بهتری در دوره درمان خود کسب کند، افراد می توانند تحت نظر پزشک باشند و مصرف دارو و دوز مصرفی شان را به مرور زمان کاهش دهند.

مدت زمان درمان بیش فعالی با توجه به اثربخشی داروها

ارزیابی میزان اثربخشی داروها نقش بسیار مهمی در درمان بیش فعالی دارد، و افرادی مانند والدین، معلمان و خود کودک مبتلا به بیش فعالی در تعیین اثر بخشی دارو نقش بسیار مهمی دارد، زمانی که کودک مبتلا به بیش فعالی بزرگ می شود نوع دارو و دوز مصرفی آن با صلاح دید پزشک دچار تغییر می شود برای آن که پی ببرد آیا این دارو برای بیماری فرد اثر بخش می باشد یا خیر، از همان ابزار های ارزیابی استفاده می شود که در زمان تشخیص اولیه مورد استفاده قرار گرفته است، در صورتی که مصرف دارو فایده ای نداشته باشد و اثر بخشی آن کاهش یابد در این صورت باید مصرف آن دارو کم شود.

پس از آن علائم و نشانه های بدون مصرف دارو را مورد ارزیابی قرار می دهد تا پزشک در آن  خصوص اطلاعاتی را کسب کند و در صورتی که صلاح بداند نوع دارو را عوض کند و داروی دیگری را جایگزین می کند تا بهبودی بیشتری حاصل شود، بیماری بیش فعالی یک نوع اختلال عصبی می باشد که در طول زندگی ادامه پیدا می کند و براساس تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده است، حدود ۶۰ درصد از افرادی که در کودکی به بیش فعالی دچار می شوند در دوران نوجوانی و بزرگسالی علائم و نشانه هایی مانند بی قراری و کم توجهی را تجربه می کنند.

کاهش تدریجی دارو

تعداد زیادی از مبتلایان به بیماری بیش فعالی تا سال ها مشکلاتی مانند انزوای اجتماعی، نارسایی تحصیلی و مشکلات روانشناختی دست و پنجه نرم می کنند و به همین دلیل باید این بیماری به صورت مستمر و ادامه دار درمان شود و درمان آن پایدار باشد، در این صورت باید بین تنظیم دوز دارو و اثر بخشی دارو نظارت کاملی صورت گیرد و این دو به یکدیگر مربوط می شوند، مدت زمان درمان بیش فعالی با توجه به علائم و نشانه های هر فرد و شرایط اختلال او متفاوت می باشد.

در صورتی که علائم و نشانه های کودک بیش فعال در طول یک سال هیچ تغییری نکند و ثابت بماند در این صورت بهبودی حاصل نخواهد شد و باید دارو به تدیج کاهش یابد و زمانی که بدن فرد به طور کامل پاکسازی شد باید علائم و نشانه های او دوباره مورد بررسی قرار گیرد و روند جایگزین دارو و یا ادامه روند مصرف دارو به درستی تحت نظر پزشک انجام شود.

مشاوره تحصیلی کسی که از درس خوندن پیشمون شده و می خواهد درست انتخاب رشته کنه

زمان قطع داروهای بیش فعالی

در اغلب اوقات به صورت واضح مشخص می شود که  داروها به چه میزانی بر روی عملکرد فرد تاثیر می گذارند و آیا باید مصرف این داروها قطع شود و یا ادامه داشته باشد، آیا لازم است دارو های بیش فعالی را تا آخر عمر مورد مصرف قرار داد؟، با توجه به این موضوع که داروهای که برای درمان بیش فعالی مورد استفاده قرار می گیرند اما با عوارض جانبی همراه می باشند، آیا مصرف آن ها به صلاح فرد خواهد بود؟، آیا در دوران نوجوانی می توانید مصرف این داروها را قطع کنید؟

این ها سوالاتی است که در ارتباط با مدت زمان درمان بیش فعالی پیش می آیند و ذهن والدین را به خودشان درگیر می کنند، اما باید آن ها تحت نظر پزشک این دارو ها را قطع و یا مصرف کنند.

برای این که عوارض جانبی کاهش یابد باید نوع و دوز این دارو ها را تغییر داد زیرا تغییر دوز دارو ممکن است تاثیر بیشتری نسبت به قطع آن داشته باشد، بسیاری از والدین زمانی که مشاهده می کنند عملکرد کودک شان بهتر شده و بهبود یافته است بدون آن که با پزشک مشورت نمایند داروها را هر سال تمدید می کنند، اما آن ها باید نظر پزشک را در اولویت قرار دهند و خانواده و پزشک باید به دنبال نشانه هایی باشند تا بر اساس آن مصرف داروهایشان را قطع کنند، این نشانه ها شامل موارد زیر می باشد.

نشانه هایی برای قطع دارو و اتمام مدت زمان درمان بیش فعالی

  • کودک یا به صورت کلی فردی که به بیماری بیش فعالی مبتلا می باشد حداقل به مدت یک سال در مدتی که دارو مصرف می کند هیچ گونه علائم و نشانه ای از فعالیت زیاد مانند بی قراری و کم توجهی از خود نشان نمی دهد.
  • نیازی به افزایش دوز دارو نمی باشد علی رغم این که در طی یک سال یا دو سال گذشته وزن شخص مبتلا زیاد شده است.
  • علائم و نشانه های بیش فعالی در زمانی که فرد فراموش می کند دارو را مصرف کند بسیار اندک می باشد.

باید به این نکته توجه داشته باشید که همه کودکان در دوران رشد و بزرگ شدنشان نمی توانند داروهایشان را قطع کنند و مدت زمان استفاده از داروهای بیش فعالی می تواند بیشتر طول بکشد اگر چه علائم و نشانه های این اختلال ممکن است به مرور زمان کم شود اما از بین نمی رود و بسیاری از کودکان بسته به شدن علائم ممکن است بدون استفاده از دارو حالت ها و نشانه های خودشان را کنترل کنند، برخی دیگر در دوران دبیرستان و حتی دانشگاه به مصرف دارو نیاز دارند.

بهترین زمان برای قطع داروهای بیش فعالی

در این بخش از مقاله می خواهیم در مورد مدت زمان درمان بیش فعالی اطلاعاتی را بیان کنیم و توضیحاتی در مورد بهترین زمان برای قطع داروهای بیش فعالی بدهیم و زمانی که با دستور و تشخیص پزشک تصمیم گرفتید مصرف داروهای بیش فعالی را قطع کنید در این صورت باید زمان مناسبی را برای این کار انتخاب نمایید.

زیرا متوقف کردن داروهای بیش فعالی در آغاز سال تحصیلی جدید یا زمان هایی که کودک شرایط استرس زایی را تجربه می کند مناسب نمی باشد و احتمال دارد باعث شکست شود.

در چه شرایطی مصرف دارو را متوقف کنیم؟

سعی کنید زمان خوبی را برای قطع کردن دارو انتخاب کنید زمانی که کودک روند خوبی ندارد و یا در تعطیلات به سر می برد زمان خوبی نمی باشد زیرا خواسته هایی که مدرسه از کودک دارد مانند خواندن، رفتن به کلاس و انجام تکالیف در این زمان مورد ارزیابی قرار نمی گیرد و پزشک نمی تواند ارزیابی صحیحی بر روی کودک داشته باشد و به قطعی در مورد بهبودی علائم و نشانه ها نظرش را بیان کند.

بعد از این که دارو قطع شد کودک باید هم چنان تحت نظر پزشک باشد و بررسی های لازم بر روی او انجام شود و مشخص شود که آیا می تواند کارهایش را به درستی و باتوجه و تمرکز انجام دهد یا خیر؟

مدت زمان درمان بیش فعالی

در صورتی که نشانه ها و علائم اختلال آشکار شود به طوری که بر روی تکالیف درسی و یا تعامل با دوستان و اطرافیان تاثیر بگذارد باید دارو دوباره مورد استفاده قرار گیرد و در این شرایط حتما باید از پزشک کمک بخواهید و با او صحبت کنید، بعد از آن که دارو قطع کردید حتما بررسی های لازم را انجام دهید و مطمئن شوید که آیا فرزند شما از پس کارهایش به خوبی بر می آید یا خیر.

مشورت با پزشک متخصص کودک

اگر علائم و نشانه های بیش فعالی او آشکارتر و واضح تر شده است و بر روی تکالیف مدرسه او تاثیر می گذارد و یا رفتار او با دوستان و خانواده و دیگران دچار تغییراتی شده است پس از مصرف دارو با پزشک متخصص کودک مشورت نمایید و موضوع را مورد بررسی قرار دهید.

می توانید از معلم فرزندتان بخواهید تا پرسش نامه ارزیابی بیش فعالی را در مورد کودکتان به مدت دو هفته پر نمایند و پرسشنامه مشابه ای نیز برای والدین وجود دارد بعد از پرم کردن فرم، آن را در اختیار درمانگر قرار دهید تا در مورد مصرف مجدد دارو و یا قطع کامل آن، پزشک به طور قطعی نظرش را بیان کند.

درمان کم توجهی در کودکان و مدت زمان درمان بیش فعالی

در این بخش از مقاله به روش های مختلف روانشناختی و تاثیر آن ها در مدت زمان درمان بیش فعالی پرداخته ایم، والدین باید این اختلالات را به موقع بشناسند در این صورت درمان بیش فعالی بهتر انجام خواهد شد و برای این که کودک را درک کنید باید علائم و نشانه هایی که از خود بروز می دهد را در نظر بگیرید، درمان اختلال بیش فعالی از طریق دارو و مشاوره انجام می شود و در صورتی که از هر دو در کنار یکدیگر استفاده شود اثرگذاری بیشتری خواهد داشت، درمان های روانشناختی به کودکی که به بیش فعالی مبتلا است کمک می کند تا بتواند به خوبی رفتارهایش را کنار کند و بر روی رفتارهایش نظارت داشته باشد.

رفتار درمانی برای درمان بیش فعالی در کودکان

رفتار درمانی که توسط درمانگر و یا روانشناس انجام می شود بخش مهمی از درمان بیش فعالی می باشد که با استفاده از روان درمان صورت می گیرد ، هدف از رفتار درمانی این است که رفتارهای مثبت کودک تقویت شود و یادگیری آن برای او آسان گردد و رفتارهایی که ناخواسته اتفاق افتاده است و مشکلاتی را برای فرد به وجود آورده است کاهش یابد، در این شرایط از شرطی سازی استفاده می شود و اساس کار محرک و پاسخ می باشد.

در جلسات مشاوره ای که برگزار می شود آموزش های لازم به کودک و والدین داده می شود و درمانگر از کودک می خواهد تا تکالیفی را برای جلسه بعدی انجام دهد.

آموزش والدین در رفتار درمانی

والدین با شرکت کردن در این جلسات مهارت های جدیدی را در ارتباط با فرزندی که مبتلا به بیش فعالی می آموزد و مهارت های لازم برای برقراری ارتباط موثر را یاد می گیرد و در کنار این ها درمانگر به آن ها کمک می کند تا مهارت هایی مانند آموزش کودک، راهنمایی و مدیریت رفتارهای او را در خودشان تقویت نمایند.

والدین اگر به کودک کمک کنند و آموزش های لازم را به او بدهند در این صورت رابطه والد فرزند بهبود می یابد و تقویت خواهد شد و حتی به بهبود رابطه فرزند با والدین در دوران نوجوانی کمک بسیاری می شود و از این طریق مشکلات در میان آن ها برطرف می شود.

آموزش کودکان در رفتار درمانی

در جلسات درمانی روان درمانگر آموزش هایی را به کودک می دهد و به او کمک می کند تا رفتارهای صحیح و سازگارانه ای داشته باشد، این رفتارها جایگزین رفتارهایی می شوند که به کودک و اطرافیانش آسیب هایی وارد می کند و باعث به وجود آمدن مشکلاتی می شود.

علاوه بر موارد بیان شده درمانگر رفتاری را به کودک یاد می دهد و احساسات خود را به گونه ای بیان می کنند که باعث به وجود آمدن مشکلاتی برای خود و یا دیگران نشوند.

علاوه بر روان درمانی روش های دیگری مانند دارو درمانی، استفاده از رژیم غذایی مناسب، بازی کردن با کودک، ورزش و غیره به کودک کمک می کند تا مهارت های جدیدی را یاد بگیرد و مهارت های اجتماعی کودک را افزایش دهد.

تمام موارد بیان شده بر اساس برنامه درمانی متعادل می باشند و عملی کردن این برنامه ها باید تحت نظر روانشناس، مشاور متخصص و باتجربه صورت گیرد در این صورت به مرور زمان عملکرد کودک در مدرسه و در اجتماع بهبود خواهد یافت و هم چنین استرس و فشاری که بر خانواده وارد می شود به خاطر وجود این بیماری کاهش می یابد.

ورزش و تاثیر آن در مدت زمان درمان بیش فعالی

یک راه ساده و موثر برای کمک به درمان علائم و نشانه های بیش فعالی در کودکان و کنترل رفتارهای آن ورزش کردن می باشد که باعث می شود توجه و تمرکز کودک افزایش یابد. فعالیت های بدنی باعث می شوند تا سطح هورمون دوپامین و هم چنین هورمون های دیگر که بر روی تمرکز فرد تاثیر می گذارد افزایش یابد، ورزش کردن مانند دارو عمل می کند اما عوارض های دارو را ندارد به طور مثال رقص، ژیمناستیک، ورزش های رزمی و اسکیت ورزش هایی هستند که نیاز به تحرک و فعالیت های بسیاری دارند و می توانند در کنار بیش فعالی علائم بیش فعالی را کنترل و آن ها را کاهش دهند.

برای این امر باید کودکان را تشویق کنید تا در فعالیت ها و ورزش های گروهی شرکت کنند و به این صورت روحیه و مهارت های اجتماعی کودک افزایش می یابد.

اهمیت خواب مناسب در درمان بیش فعالی کودکان

یکی از روش هایی که در کنار روش های روانشناختی و دارویی مدت زمان درمان را کاهش می دهد خواب مناسب می باشد، در صورتی که خواب منظم و با کیفیت باشد باعث می شود تا درمان اختلالات کودک با سرعت بیشتری انجام شود و مدت زمان درمان کاهش یابد.

در بسیاری از موارد مصرف داروهای محرک باعث می شود تا مشکلاتی در خوابیدن کودکان به وجود آید برای این که خواب کودکان بهبود یابد باید فعالیت های او را در عصر محدود کنید، محیط و مکانی که می خوابد آرامش بخش باشد و سر و صدا را حداقل باشد.

اهمیت رژیم غذایی در درمان بیش فعالی

بر اساس مطالعات و تحقیقات انجام شده برنامه ریزی برای یک رژیم غذایی مدیریت شده و مناسب باعث می شود تا درمان بیش فعالی با سرعت بیشتری انجام شود و روند بهبودی آن سریع تر باشد، در این خصوص باید هر کدام از وعده های غذایی و میان وعده ها حاوی کمی پروتئین و کربوهیدرات پیچیده باشند، مصرف این غذاها باعث می شود تا هوشیاری کودک در مدت زمانی طولانی به خوبی حفظ شود و تمرکز و توجه لازم را داشته باشد.

نکته دیگری که باید به آن توجه شود این است که بین غذای اصلی و میان وعده ها باید کمتر از سه ساعت فاصله بیفتد تا قندخون فرد مبتلا ثابت باقی بماند و میزان تحرک در حالت تعادل و خوب باقی بماند، بدین وسیله تمرکز و توجه کودک زیاد می شود و ارزیابی موادی مانند روی، آهن ومنیزیوم که در بدن کودک وجود دارد در برنامه درمانی قرار می گیرد و نقش بسیار مهمی در بهبود علائم و نشانه های بیماری دارد.

روش نوروفیدبک در درمان بیش فعالی

نوروفیدبک یک روش غیرتهاجمی و موثر می باشد و از مزیت هایی که این روش دار می تواند عوارض جانبی دارو درمانی را در روش نوروفیدبک حذف کرد، در این روش نحوه عملکرد مغز دچار تغییراتی می شود و رفتارهای ناسازگارانه از بین می رود، استفاده از روش نوروفیدبک در کنار روش های روانشناختی مانند رفتار درمانی و ورزش می تواند کمک بسیاری به درمان کند و برای انجام این روش حتما نظر درمانگر را جویا شوید و در زمینه با او مشورت کنید.

روش های دارویی در درمان بیش فعالی

در این بخش از مقاله مدت زمان درمان بیش فعالی به معرفی داروهای موثر برای این بیماری پرداختیم، دارو درمانی گاهی اوقات خط اصلی درمان به شمار می آید و به تنهایی نمی تواند موثر باشد ولی در کنار روان درمانی می تواند مفید و موثر باشد، برخی از داروهایی که در درمان این اختلال موثر واقع می شوند شامل موارد زیر است که باید به دستور پزشک تجویز و مصرف شود  و در صورتی که در میزان این دارو ها افزایش یا کاهش دوز وجود داشته باشد مشکلاتی برای فرد مصرف کننده به وجود می آید. و عوارض و آسیب هایی را برای فرد به همراه دارند.

  • دکستروآمفتامین و آمفتامین (Focalin)
  • کسترو آمفتامین (Dexedrine, Dextrostat)
  • لیسدکسام فتامین
  • متیل فنیدات ( ریتالین)

سخن آخر

یکی از اختلالات بیش فعالی می باشد که بیش تر در کودکان بروز پیدا می کند و آن ها و خانواده شان را با مشکلاتی رو به رو می کند، در صورتی که فرد به روانشناس مراجعه کند و از روش های رفتار درمانی استفاده کند تا حدودی می تواند این علائم و نشانه ها را بهبود بخشد زیرا درمان دارویی به تنهایی کفایت نمی کند و نتیجه مطلوبی را به همراه نخواهد داشت.

دارو باعث می شوند تا آن بیماری کنترل شود و رفتارها را کاهش می دهند و باعث افزایش تمرکز و توجه می شوند اما برای این که مهارت های اجتماعی در کودک افزایش یابد و به شیوه مناسب تربیت صورت گیرد باید از مشاوران متخصص در این زمینه کمک بخواهید تا راهنمایی های لازم را انجام دهند، هم چنین بسیاری از بزرگسالان به خاطر بیش فعالی مشکلاتی مانند افسردگی را تجربه می کنند و باید با آن دست و پنجه نرم کنند در این صورت استفاده از مشاوره روانشناسی مفید خواهد بود و می تواند بسیار کمک کننده باشد.

منبع : مدت زمان درمان بیش فعالی از نظر متخصص

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *