مشخصات آزمون:

قابلیت اجرای آنلاین ، زمان آزمون کوتاه ، ارتباط با کاگنی پلاس ،مقاومت در برابر موارد نادرست ،  طیف مقیاسی گسترده .

زبان‌ها:

چکی ،هلندی، انگلیسی، فنلاندی، فرانسه‌ای، آلمانی، ایتالیایی، پرتقالی، اسلواکیایی، اسپانیایی.

مشاوره تحصیلی کسی که از درس خوندن پیشمون شده و می خواهد درست انتخاب رشته کنه

کاربرد:

آزمون غیر شفاهی برای بررسی تجسم روانی و توانایی اعمال تبدیل اشیا در فضای سه بعدی؛ مناسب برای افراد پاسخ‌دهنده 15 سال و بزرگ‌تر.

پس زمینه نظری: بر اساس تعریفی که ترستوندر از نظریه فاکتور اصلی بیان کرده است، فاکتور اصلی اندازه گیری شده در آزمون 2D، عبارت از توانایی فضایی (S) می‌باشد (Thurstone, 1938).

این فاکتور بارها توسط نظریه فاکتور متوالی (برای مثال، Guilford, 1956) و توسط افرادی که از مدل‌های مرتبه ای هوش دفاع می‌کنند. (Spearman, 1927; Burt, 1949; Vernon, 1950) تحقیات اخیر صورت گرفته در مورد هوش شناختی، این فاکتور را به عنوان “هوش چندگانه” تعریف کرده است (برای مثال، Gardner, 2001).

همچنین نظریه فاکتور سه گانه استرنبرگ (Sternberg, 2000)، نتیجه‌گیری می‌کند که این آزمون در مورد تعریف فاکتور S مربوطه هم کاربرد دارد.

با توجه به جوانب مختلف فاکتور، این مورد اهمیت زیادی در تحقیقات دارد.

اجرا:

هر آیتمی شامل یک تصویر از تعدادی بلوکهای سازنده ای می‌باشد که شکل و اندازه یکسانی دارند و برای ایجاد یک ساختمان، در یک جا قرار گرفته اند.

از فرد پاسخ‌دهنده درخواست می‌شود تا نحوه ارتباط و اتصال بلوک‌های ساختمانی را از زاویه های دید مختلف تجسم کند که مطابق با محور-های نشان داده شده باشد.

فرد پاسخ‌دهنده چهار پاسخ جایگزین دارد، و باید تصویری را انتخاب کند که به صورت صحیح نحوه ارتباط بلوک ساختمانی را از چشم انداز نشان داده شده ، نمایش دهد. آزمون سه بعدی شامل 30 مورد می‌باشد.

فرم‌های آزمون :

فقط یک فرم آزمون وجود دارد.

امتیاز بندی:

تعداد موارد صحیح برای اندازه‌گیری توانایی تجسم فضایی به کار گرفته می‌شود. هر دو مورد امتیازات خام و رتبه های درصدی در راهنمای نتایج گزارش شده است.

پایایی :

ضرایب پایایی دو قسمت، برای افراد پاسخ‌دهنده دارای سطوح آموزشی متفاوت،  بین 0.82 و 0.87 متغیر است.