مدل توسعه ای زوج درمانی یک رهیافت در مشاوره روابط است که علاوه بر رشد و توسعه زوج ها به صورت یک شخصیت واحد، بر رشد و توسعه هر یک از زوجین به صورت انفرادی هم تمرکز می کند.

این رهیافت فرض می کند که روابط بلند مدت با پیشرفت از طریق یک سری از مراحل توسعه ای قابل پیش بینی، در طول زمان تغییر می یابند.

وقتی که مشکلات در طول این پیشرفت ها ایجاد شوند، یک متخصص سلامت روانی واجد شرایط می تواند حمایت ها و راهنمایی هایی را ارائه دهد.

• مدل توسعه زوج درمانی چیست؟

• نظریه مربوط به مدل توسعه ای

• تکنیک های مورد استفاده در مدل توسعه ای

• محدویت های مربوط به مدل توسعه ای

مدل توسعه ای زوج درمانی چیست؟

مدل توسعه ای زوج درمانی که در دهه 1980 و توسط الی بدر و پتر پیرسون معرفی شد، بر روی پاتولوژی و آسیب شناسی تمرکز نمی کند، بلکه در عوض بر نقش توسعه و پیشرفت در روابط تاکید دارد.

این مدل با استفاده از مراحل توسعه ای معمولی، رشد بزرگسالان در روابط را با گروه های مربوط به دوران کودکی مقایسه می کند.

بر اساس این مدل، این یک امر طبیعی است که با صرف مدت زمان بیشتر در کنار یکدیگر، روابط بزرگسالان تغییر کند و آنها به عنوان یک تیم رشد کنند.

به دلیل اینکه طرز تغییر زوج ها و شریک های زندگی همانند یکدیگر نمی باشند، ممکن است در طول دوره مربوط به روابط، چالش های بالقوه ای بروز کنند.

برای مثال، در زمانی که زوج ها نتوانند مراحل توسعه ای جدید را مدیریت کنند و یا زمانی که همسر ها در مراحل متفاوتی قرار داشته باشند، ممکن است بین آنها تضاد ایجاد شود.

نظریه مدل توسعه ای

مدل توسعه ای زوج درمانی بر مبنای کار مارگارت ماهلر ایجاد شده است که مراحل رشد اولیه دوران کودکی را مشخص کرد. این مدل معرفی شده توسط مارگارت شامل مفهوم و درک وی از ایجاد تفاوت و جنبه های خاصی از نظریه دلبستگی می باشد.

همانند سایر مدل های توسعه ای، این نظریه فرض می کند که یک سری معیارهای توسعه ای وجود دارد که قابل پیش بینی می باشد.

بر اساس عقیده بدر و پیرسون، احتمالا روابط بلند مدت از طریق مراحل زیر انجام می گیرند:

مشاوره تحصیلی کسی که از درس خوندن پیشمون شده و می خواهد درست انتخاب رشته کنه

• پیوند و اتصال:

این اولین دوره و مربوط به ماه عسل است که طی آن زوج های به یکدیگر نزدیک تر می شوند، تشابهات یکدیگر را پیدا می کنند و یک حس دوست داشتن و عشق، نسبت به یکدیگر پیدا می کنند.

• ایجاد تفاوت و تفکیک:

در طول این مرحله، زوج ها تفاوت های یکدیگر را بررسی و شناسایی می کنند. یکی از وظایف اصلی مربوط به این مرحله توسعه ای، پیدا کردن راه حل های برای از بین بردن تضادهای موجود می باشد.

• عمل کردن: در طول این دوره، زوج های استقلال یکدیگر را بررسی می کنند، در بیرون از روابط رشد می یابند، و زمانی را صرف بهبود عزت نفس خود و کسب شایستگی در بیرون از روابط می کنند.

• ایجاد روابط صمیمی:

این مرحله ای است که طی آن زوجین از یکدیگر فاصله می گیرند و سپس به سمت یکدیگر نزدیک می شوند. در اغلب موارد، رابطه جنسی زوج ها در طول این مرحله عمیق تر می شود.

• همکاری:

این مرحله از رشد شامل صمیمیت واقعی می باشد، زوج ها به این شناخت می رسند که می توانند زمان بیشتری با یکدیگر باشند و در کنار هم، قوی تر از شرایطی بشوند که تنها هستند.

نقش توسعه محدود به روابط نمی باشد، و همچنین این مدل مراحل توسعه ای را برای هر یک از زوجین در نظر می گیرد.

باور بر این است در زمانی که همسران در مراحل توسعه ای متفاوتی باشند، احتمال ایجاد تضاد بین آنها وجود دارد.

علاوه بر این، این مدل بر اساس این ایده می باشد که روابط سالم ایجاب می کند که هر یک از زوجین رشد توسعه ای را تجربه کنند.

بر اساس باور بدر، این نظریه که زوجین با مشکلاتی مواجه هستند که قابل پیش بینی است، بر مبنای عواملی می باشد که عبارتند از: نوع دلبستگی که هر یک از زوجین دارند، مرحله توسعه ای فعلی هر یک از زوجین و رابطه و مدت زمانی که زوجین با یکدیگر هستند.